

Rolf Baarda (67) ontwikkelde model Baarda als belonings- en organisatieadviseur. Het model bestaat uit acht rollen die elk een niveau van probleemoplossend vermogen beschrijven. De methodiek heeft zich ruimschoots in de praktijk bewezen; honderden organisaties maken er gebruik van, al dan niet als onderdeel van hun performance development.
Meer over Rolf BaardaDe maakbare samenwerking
Het ontwerpen van vitale organisatie met model Baarda
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789089657879Samenvatting
Model Baarda wordt al in veel moderne, kennisintensieve organisaties toegepast voor loopbaan- en beloningsbeleid. Het model is gebaseerd op acht rollen die elk een niveau van probleemoplossend vermogen beschrijven. Door te werken met dit model slagen deze ondernemingen er beter dan andere bedrijven in om de juiste match te maken tussen hun functies en de individuele capaciteiten van hun mensen, zowel medewerkers als leidinggevenden.
Nog maar weinigen weten dat model Baarda daarnaast bijzonder geschikt is voor strategisch personeelsbeleid. Het model legt de basis voor een logische, weloverwogen inrichting van de organisatie. In dit boek leer je wat jouw primaire proces is, uit welke functies dat moet bestaan, en welke capaciteiten medewerkers moeten hebben om jouw ontwerp in de praktijk slagvaardig uit te voeren.
Kunnen werken met dit model maakt van de lezer een ideale organisatieadviseur. Hij zal zijn management kunnen adviseren over het optimale design dat van de bedrijfsfocus is afgeleid, en hoe daarmee het loopbaanen beloningsbeleid in lijn kunnen worden gebracht. Kortom, met de richtlijnen uit dit boek legt de lezer een ideale basis voor strategisch personeelsbeleid.
Specificaties
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan