Vanuit een achtergrond als bedrijfskundig strateeg heeft Marc zo’n 20 jaar geleden De Organic ScoreCard ontwikkeld. Een gewaarzijn meetinstrument dat ongekende inzichten bleek te geven in het ‘hoe' en ‘waarom’ van menselijk gedrag en in het ‘hoe nu verder’ voor mensen met carrière- en levensvragen.
Meer over Marc GrondDe Organic ScoreCard
Routeplanner naar meetbare zelfontwikkeling
Gebonden Nederlands 2023 1e druk 9789089840349Samenvatting
De Organic ScoreCard is een ontdekkingsreis langs oude en nieuwe gezichtspunten uit de wetenschap en de filosofie. De zoektocht is gericht op het verklaren van menselijk gedrag en het aanreiken van een eenvoudige, degelijke en succesvolle manier om het leven tot een aangename en stabiele plek te maken. Dit boek gaat er van uit dat mensen het recht hebben om gelukkig te zijn en het omzeilt de vele misverstanden, ook in de klassieke psychologie, die dat geluk onmogelijk lijken te maken. Dit boek gaat met andere woorden over het ontmaskeren van de desillusies over menselijke stress, angst en doelloosheid in dit leven.
Menselijke samenleving is aan de ene kant onontbeerlijk – we zijn immers allen groepsdieren – aan de andere kant is samenleven en samenwerken soms knap ingewikkeld. Het lijkt er wel op alsof mensen het zichzelf en elkaar onnodig moeilijk maken, ieder op weg naar zijn eigen stukje geluk. In dit boek laat ik zien wat de logica achter individueel gedrag is en tevens welke logica er achter groepsgedrag zit. Met die logica in de hand, aangevuld met kennis over de werking van onze hersenen en het wezen van bewustzijn, kan iedereen zelf de in dit boek aangegeven stappen zetten naar een gelukkig, minder complex en vredig leven samen met anderen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Waarom dit boek?
Waar het over gaat
0 Een vragende veronderstelling
1 Beperking van een paradigma, what’s in a man’s mind?
2 Levensstrategie, de logica van ons bestaan
3 De spontaniteit van ons wordingsproces: autogenese
4 Na de Waarom & Wat, nu de Hoe
5 De ramen van onze wereldbeschouwing
6 Archetypen gecompleteerd
7 Levenslessen in de Organic Scorecard
8 Het proeven van de pudding
Naschrift
Mens en hun verhalen
Leestips
Bibliografie
Noten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan