Drs. ing. Paul van Schaik (1964) heeft zijn bedrijfskundige achtergrond gevormd aan zowel de Hogeschool van Leeuwarden als de Nyenrode Business Universiteit. Hij is een gecertificeerd teamcoach (ORSC), scrummaster en Six Sigma Black Belt.
Meer over de auteursLeidinggeven met en zonder EGO
Een praktische aanpak voor leidinggevenden die naar zichzelf durven te kijken
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789090391311Samenvatting
Dit boek is niet voor iedereen. Het is bedoeld voor leidinggevenden op alle niveaus die bereid zijn zichzelf te ontwikkelen en te investeren in hun leiderschap. Het aansturen van een team vraagt om meer dan alleen resultaten behalen; het gaat ook om het creëren van een werkomgeving waarin mensen zich prettig voelen en optimaal kunnen leren en presteren. Dit boek biedt je waardevolle tips en adviezen om die balans te vinden.
Centraal in dit boek staat het belang van zelfreflectie, gebaseerd op een krachtig 8-stappenmodel. Dit model helpt je om systematisch naar je eigen gedrag, overtuigingen en leiderschapsstijl te kijken, zodat je bewust kunt werken aan je persoonlijke groei. Door deze stappen te doorlopen, leer je hoe je effectiever kunt werken met je ego: hoe je je sterke kanten kunt benutten. Tegelijkertijd krijg je handvatten om ook zonder je ego anderen te helpen en te inspireren.
De inzichten uit de vele interviews en praktijkvoorbeelden maken de theorie tastbaar en toepasbaar in je dagelijkse werk. Dit boek biedt niet alleen de tools om je ego in balans te houden, maar ook om te leren wanneer het nodig is om je ego los te laten, zodat je de ander kunt ondersteunen in zijn of haar groei.
Paul van Schaik, Alfred Schmits en Dennis Stout hebben jarenlange ervaring met het werken in en (bege)leiden van grote organisaties. Na het schrijven van hun boek 'Wij is belangrijker dan why' over de NS ontstond de vraag 'hoe geef je leiding om die prestatiedoorbraken te bereiken?'. Dit boek is een antwoord op die veelgestelde vraag
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Paul van Schaik
Over Alfred Schmits
Over Dennis Stout
Inhoudsopgave
Inleiding 11
1 Medewerkers kunnen niet altijd succesvol zijn 17
1.1 De leidinggevende maakt het verschil 23
1.2 In een flow werken 28
1.3 Welke leiderschapsstijl is effectief? 31
1.4 De basis van het leiderschapsmodel 32
1.5 Boven- en onderstroomleidinggevenden 33
1.6 Op zoek naar bevlogenheid 35
1.7 Focus en energie 36
1.8 Hoe krijg je medewerkers en teams in flow? 38
1.9 Als de angst overheerst 43
1.10 Open en eerlijk zijn 46
1.11 Sturen op kwantiteit of kwaliteit 47
2 In acht stappen een betere leidinggevende worden 49
2.1 Deel I – Leidinggeven aan jezelf 55
2.2 Deel II – Leidinggeven in het hier en nu 60
2.3 Deel III – Anderen in staat stellen om succes vol te zijn 62
3 Deel I – Leidinggeven aan jezelf 67
Stap 1: Ik weet wie ik ben (en hoe anderen over mij denken) 71
3.1 Wie ben je en wie ben je geworden? 71
3.2 De valkuil van misplaatst zelfvertrouwen 74
3.3 Leiderschap als emotioneel proces 76
3.4 Reptielenbrein, zoogdierenbrein en mensenbrein 77
3.5 Overtuigingen bepalen ons ego 81
3.6 Hoe zien anderen jou? 84
Stap 2: Ik weet wat ik wil (en wat de organisatie van mij verwacht) 91
3.7 Afstemming tussen persoonlijke doelstellingen en organisatiedoelstellingen 92
3.8 Wat verwacht de organisatie van je? 97
3.9 Wat wil jij? 99
Stap 3: Ik zeg wat ik wil (en consulteer anderen) 107
3.10 Waar komt weerstand vandaan? 108
3.11 Gebruik een Fair Process voor eigenaarschap 115
3.12 De realistische dromers winnen het van de onrealistische denkers 118
3.13 Het bobo-effect 120
3.14 Richt je op de voorhoede 121
3.15 Stel een team samen met de benodigde competenties 123
Stap 4: Ik doe wat ik zeg (en dat herkent mijn omgeving) 125
3.16 Wat vraag het van jou om te doen wat je zegt? 126
3.17 Extreem eigenaarschap 127
3.18 Medewerkers ontwikkelen op taakvolwassenheid en eigenaarschap 127
3.19 Afscheid nemen van medewerkers die niet meer kunnen bijdragen 128
4 Deel II – Leidinggeven in het hier en nu 137
Stap 5: Ik ontwikkel volwassen relaties (en blijf zelf volwassen) 141
4.1 Je gelijkwaardig verbinden met de ander 148
4.2 Je kwetsbaar durven opstellen 151
4.3 Geweldloze communicatie 159
5 Deel III – Anderen in staat stellen om succesvol te zijn 163
Stap 6: Ik bied individuen een veilige en uitdagende context 167
5.1 Aandacht voor andere levensgebieden 167
5.2Veiligheid en uitdaging bieden aan individuen met behulp SCARF 170
Stap 7: Ik bied teams een veilige en uitdagende context 177
5.3 Het TGI-model 177
Stap 8: Ik bevorder een werkstructuur waarin mensen kunnen leren en presteren 187
5.4 Waarom een werkstructuur? 188
5.5 Hoe draagt een werkstructuur bij aan het primaire proces? 190
5.6 Uit welke onderdelen bestaat een werkstructuur? 194
5.8 Casestudy Scania 198
5.9 Casestudy Buurtzorg 204
5.10 Wat kun jij doen om een goede werkstructuur te bieden? 210
6 Aan de slag 217
6.1 Tips voor het leren 220
6.2 Maak de balans op 222
6.3 Zelf doen of organiseren? 229
6.4 Gebruik de zes bronnen van invloed 230
6.5 Ontwikkel je persoonlijke motivatie 231
6.6 Train en oefen je nieuwe gedrag 234
6.7 Organiseer uitdagers in je omgeving 238
6.8 Organiseer supporters in je omgeving 239
6.9 Zoek beloning voor je nieuwe gedrag 240
6.10 Zorg ervoor dat je omgeving je ondersteunt 242
6.11 Deel je ervaringen 244
Literatuurlijst inclusief aantal interessante bronnen 245
Over de auteurs 249
Dankwoord 255
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan