

Winst is goed, werk is beter
Een eigenzinnige kijk op leiderschap met maatschappelijke waarde als uitgangspunt
Gebonden Nederlands 2019 9789461263414Samenvatting
Zakelijk succes wordt in de toekomst niet meer bepaald door geld maar door morele waarden. De winnaars van morgen hebben een dienende rol en zorgen ervoor dat hun eigen belangen in dienst staan van mens en milieu.
Onze economie draait nu om het behalen van zo veel mogelijk winst. Dominant hierbij is het Angelsaksische denken. Volgens Johan van den Elzen zou het precies omgekeerd moeten zijn, want de economie, dat zijn wij. Hij voorspelt een toekomst waarin bedrijven, banken en overheden niet meer streven naar winstmaximalisatie, maar naar het creëren van maatschappelijke waarde.
In dit boek beschrijft de auteur de contouren van de onderneming nieuwe stijl. Hij beantwoordt vragen die de komende jaren steeds belangrijker zullen worden. Om welke waarden draait het in de toekomst? Mag je nog winst maken? En hoeveel? Welke eigenschappen heeft de baas van een dergelijke onderneming? Welke overtuigingen passen daarbij? Welke waarden en normen?
Johan van den Elzen is adviseur. Hij was hiervoor CEO van Movares. Hij is lid van de directie van Start Foundation en actief als commissaris en adviseur bij diverse bedrijven.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Over Johan van den Elzen
Inhoudsopgave
Inleiding: Mijn filosofie
1. Voor een goede baas is werkgelegenheid prioriteit nummer 1
2. Een goede baas maakt van zijn medewerkers aandeelhouders
3. Een goede baas durft tevreden te zijn
4. Een goede baas behandelt zijn mensen ongelijk
5. Een goede baas gooit alle functie- en competentie- profielen in de prullenbak
6. Een goede baas doet afstand van bevoegdheden
7. Een goede baas geeft vertrouwen
8. Een goede baas is congruent
9. Een goede baas kan in de kantine hangen
10. Een goede baas zegt wat hij niet wil
11. Een goede baas blijft gewoon Johan
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan