consultant cultuurverandering, docent creatieve processen, HKU.
Meer over Jeroen BusscherDon’ts voor managers
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789462156456Samenvatting
Don’ts voor managers bestaat uit 96 puntige hoofdstukjes van vaak minder dan één bladzijde – zonder daarin één woord managementspeak te gebruiken. In elk hoofdstuk legt Busscher klip en klaar uit wat je als manager vooral niet moet doen. Daar zit goede raad bij als ‘Stel niet uit’, ‘Weet niet beter’ en ‘Klaag nooit’. Maar vaker schuwt Busscher het tegendraadse niet. Dat blijkt uit adviezen als ‘Voel u niet verantwoordelijk’, ‘Wees niet goed bereikbaar’ en ‘Heb geen visie’.
“We zitten boordevol goede ideeën, maar uiteindelijk is de mens toch het bangst om iets fout te doen”, zo verklaart Jeroen Busscher het ontstaan van zijn negende en dunste boek. “Biologisch zijn we gefokt om fouten te voorkomen. De oermens zag liever een sappig biggetje over het hoofd dan een roofzuchtige tijger. Logisch eigenlijk. Daarom heb ik, tegen mijn positivistische aard in, dit boekje geschreven.”
Alle facetten van het moderne management keren in Busschers vermijdtips terug: strategie en planning, maar ook bedrijfscultuur, people management en het alledaagse werk van vergaderen, brandjes blussen en alle bordjes tegelijk in de lucht te houden. Over dat laatste is Busscher trouwens kort: ‘Vergader niet’, ‘Wees geen brandweer’ en ‘Multitask niet’. Dat scheelt de baas van nu veel tijd, zo is zijn gedachte.
Bovendien weten leidinggevenden na het lezen van Don’ts voor managers waarom ze niet aan het conciërgecomplex moeten lijden, e-mails van meer dan vijftig woorden moeten negeren, geen hiërarchische ambities moeten hebben en vooral moeten doorgaan met roken.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Jeroen Busscher
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan