

Hans van Keken is verbonden aan het Instituut voor Social Work/De Horst van de Hogeschool Utrecht.
Meer over Hans van KekenVoor het onderzoek
De onderzoekskwestie als basis voor praktijkonderzoek
Paperback Nederlands 2015 3e druk 9789462364608Samenvatting
De basis voor goed praktijkonderzoek is een heldere onderzoekskwestie. In Voor het onderzoek worden verschillende manieren beschreven om tot een onderzoekskwestie te komen. Ook wordt uitgelegd hoe hieruit de hoofdvraag en deelvragen zijn af te leiden. Stap voor stap wordt duidelijk gemaakt hoe je deze vragen kunt inperken, bijvoorbeeld door het gebruik van vakliteratuur.
In het boek wordt ook aandacht besteed aan onderzoeksethiek: wat te doen met zaken die naar boven komen naar aanleiding van jouw onderzoekskwestie, welke eisen kan een opdrachtgever stellen en waar zijn jouw grenzen als onderzoeker? De opdrachten en de checklist aan het eind van elk hoofdstuk helpen je om erachter te komen of je nog op het goede spoor zit.
In deze derde druk is de term 'probleemstelling' vervangen door 'onderzoekskwestie' omdat het bij onderzoek niet altijd gaat om problemen die om een oplossing vragen. Extra aandacht gaat uit naar de vraag waarom het zo zinvol is om praktijkonderzoek te doen. Daarnaast ligt er meer nadruk op het gebruik van literatuur, en is een gedragscode voor onderzoek opgenomen.
Voor het onderzoek is bedoeld voor studenten Social Work en bevat praktijkkwesties die afkomstig zijn uit dit vakgebied. Maar het boek is ook goed te gebruiken voor andere opleidingen. De praktische insteek en de heldere uitleg bieden handvatten voor de ingewikkelde onderneming die onderzoeken kan zijn.
Hans van Keken was lange tijd werkzaam bij het Instituut voor Social Work van de Hogeschool Utrecht. Hij was ook verbonden aan het Kenniscentrum Sociale Innovatie, onderdeel van de Faculteit Maatschappij en Recht, en van de Kenniskring Praktijkonderzoek.
Trefwoorden
praktijkonderzoek onderzoekskwestie onderzoek deelvragen hoofdvraag social work literatuurgebruik onderzoeksethiek opdrachtgever onderzoeksverslag hoger onderwijs onderzoeksmethoden bronnenonderzoek onderzoeksvaardigheden gedragscode probleemanalyse praktijkprobleem afbakening onderzoeksdoel onderwijsmateriaal vaktijdschriften
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1 Onderzoek en de onderzoekskwestie 13
1.1 Inleiding 13
1.2 Kenmerken van praktijkonderzoek 14
1.3 Het ontwikkelen van een visie op een probleem uit de praktijk 16
1.4 De geschiktheid van een probleem voor onderzoek 19
1.5 Komen tot een eerste beschrijving van de onderzoekskwestie 20
1.6 Functies van de onderzoekskwestie 21
1.7 Doel van je praktijkonderzoek geeft de relevantie aan 23
1.8 Criteria voor een goede onderzoekskwestie 24
1.9 Opdrachten 27
2 Onderwerp kiezen en de onderzoekskwestie verhelderen 31
2.1 Inleiding 31
2.2 Als je nog geen idee hebt 31
2.3 Vervolgkeuze op basis van soort praktijkonderzoek 34
2.4 Handreikingen om je onderzoekskwestie te verhelderen 37
2.5 Opdrachten 45
3 De hoofdvraag en deelvragen 47
3.1 Inleiding 47
3.2 Functies van de hoofdvraag 47
3.3 Criteria voor een goede hoofdvraag 48
3.4 Functies van de deelvragen 54
3.5 Manieren om aan deelvragen te komen 55
3.6 Criteria voor goede deelvragen 61
3.7 Opdrachten 63
4 Gebruik van de literatuur bij praktijkonderzoek 67
4.1 Inleiding 67
4.2 Functies van de literatuur bij praktijkonderzoek 67
4.3 Bruikbare literatuur vinden 70
4.4 Beschikbare bronnen 75
4.5 Verantwoording van de literatuur 78
4.6 Opdrachten 83
5 Werken met een opdrachtgever, gedragscode en het onderzoeksverslag 87
5.1 Inleiding 87
5.2 De onderzoekskwestie en de opdrachtgever 88
5.3 Strategie voor afspraken met de opdrachtgever 90
5.4 Onderzoeksethiek: belangen van de onderzochte personen en organisaties 92
5.5 Wat hoort thuis in het onderzoeksverslag? 94
5.6 Opdrachten 98
Bijlage 1 Uitwerking opdrachten 103
Bijlage 2 Vaktijdschriften Social Work 119
Literatuur 123
Begrippenlijst 125
Trefwoordenregister 131
Dankwoord 133
Over de auteur 135
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan