Marcel van der Loo is sinds 1996 als afgestudeerd universitair onderwijskundige actief als consultant op het gebied van Management & Organisatie en Human Resource Development. Hij ontdekte dat veel mensen het erg lastig vinden om antwoorden te geven op de vragen Wie ben je? en Wat heb je nodig van de organisatie om de beste versie van jezelf te laten zien?
Meer over Marcel van der LooDe perceptieparadox
Veranderen voorbij het eigen perspectief
Paperback Nederlands 2022 9789464509397Samenvatting
"All problems are illusions of the mind." Wie dat gelooft, snapt meteen waar dit boek over gaat. We kijken allemaal vanuit een uniek referentiekader naar andere personen en gebeurtenissen op deze wereld, en daarin ligt zowel onze grootste waarde als onze grootste valkuil verscholen.
Onze perceptie, zoals we ons persoonlijke referentiekader noemen, is uniek aan ons. Tegelijkertijd betekent dat ook dat we, allemaal, ontelbaar veel blinde vlekken hebben. "Ik zie, ik zie… wat jij niet ziet" is niet langer slechts een spelletje. In het volwassen leven draaien hele organisaties hierop. De vraag is alleen: hoe bewust ben jij je van je eigen perceptie; van de aanwezige percepties in je team, en van de aanwezige percepties in je organisatie? Pas als je je hier bewust van bent, kun je er gericht mee werken of wanneer nodig: erin bijsturen.
Dit boek geeft je de handvatten mee om niet alleen jezelf, maar ook je omgeving tot bloei te laten komen. De perceptie paradox laat je zien hoe je kunt veranderen voorbij het eigen perspectief. Je perceptie is uniek aan jou en aan de ander. Dat zorgt voor verbinding, innovatie en succesvolle verandering.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Marcel van der Loo
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1: Leren
Leren is veranderen
Het spel tussen bewustzijn en het onderbewustzijn
Percepties als filtersysteem
De Perceptie Paradox
Hoofdstuk 2: De weg naar binnen ís de weg naar buiten
De keuzes die je maakt
Motivaties
Zelfperceptie
Sociale perceptie
Patronen doorbreken
Hoofdstuk 3: Perceptuele intelligentie
Misperceptie
Perceptuele intelligentie
Mensgericht veranderen
Hoofdstuk 4: Over veranderen & verandering
Ongewenste verandering
Gewenste verandering
Begin een verandering altijd bij jezelf
De definitie van leiderschap
Hoofdstuk 5: De Birkman Methode
De Birkman questionnaire
Het Birkman Signature Rapport
Het Birkman Mindset Rapport
Birkman Nederland
Epiloog
Dankwoord
Meer om te ontdekken
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan