Lees verder
Ik hou mij bezig met strategie, innovatie en organisatiestructurering, maar het meeste werk heb ik gedaan op het gebied van allianties, ecosystemen en partnerships. De impact van digitalisering op deze gebieden valt ook binnen mijn aandachtsgebied. Ik werk voor profit en non-profit organisaties.
Meer over de auteursEinde van strategie !?
Tussen wendbaarheid en koers houden
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789490463984Samenvatting
Is het nog mogelijk een strategie te ontwikkelen in een onvoorspelbare wereld? Naarmate de bedrijfsomgeving turbulenter wordt, lijkt het nut van strategische plannen af te nemen. Traditionele benaderingen van strategievorming hebben de afgelopen jaren dan ook sterk aan relevantie ingeboet.
Wat morgen brengt weet niemand. Toch blijkt dat succesvolle organisaties nog altijd plannen maken en strategisch handelen. Niet alleen op de korte termijn. Sterker nog: naarmate de omgeving turbulenter wordt, kijken zij verder vooruit. Bijvoorbeeld naar de maatschappelijke waarde die zij op lange termijn willen realiseren. Er is geen sprake van het einde van strategie, wel van de opkomst van een nieuwe vorm van strategie: een wendbare strategie.
Dit boek introduceert het nieuwe concept wendbare strategie om het fenomeen van het naast elkaar bestaan van de korte termijn- met de lange termijnstrategie te verklaren. Door zes principes van wendbare strategie te volgen, zijn organisaties in staat om te gaan met een dynamische bedrijfsomgeving. Het helpt hen koers te houden en flexibel te blijven.
Het fenomeen wendbare strategie wordt geïllustreerd in een aantal bedrijfscases. In combinatie met een grootschalig onderzoek geeft dit boek een diepgaand overzicht van de stand van zaken van het denken over strategie in het Nederlandse bedrijfsleven.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Ard-Pieter de Man
Over Ludwig Hoeksema
Over Anna Plotnikova
Inhoudsopgave
Ten geleide
Proloog: Van ‘de’ strategie naar wendbare strategie
1 Hoe een wendbare strategie helpt koers te houden
1.1 Zes principes van wendbare strategie
1.2 Het zekere en het onzekere: vijf strategische vragen
1.3 Wat is nieuw aan wendbare strategie?
1.4 Is strategie ten einde?
2 Bied houvast en schets perspectief
2.1 Purpose en de zin van het bestaan
2.1.1 Strategische thema’s
2.1.2 Waarden
2.2 Het hele systeem
Tool: Simple rules
3 Zorg voor dynamische governance en stel voortdurend bij
3.1 De projectportfolioboard prioriteert
3.2 De projectportfolioboard alloceert middelen
3.3 De projectportfolioboard stuurt bij
Tool Radicale transparantie
4 Werk met het einddoel in gedachten en leer onderweg
4.1 Worden horizonnen korter of langer?
4.2 Parallelle tijdshorizonnen
Tool: Agile strategieontwikkeling Spotify
5 Denk groot, begin klein, schaal snel en eer het kleine
5.1 Wat is iteratief werken en waarom neemt het toe?
5.2 Experimenten en herhalingen
5.3 Flexibele budgetteren
5.4 Opschalen
Tool: Strategy crowdsourcing
6 Betrek uw mensen en ken uzelf
6.1 Interne samenwerking bij strategievorming
6.2 Strategiecommunicatie
Tool: Online strategy community
7 Zoek de samenwerking en leer van anderen
7.1 De trend naar ecosystemen
7.2 Ecosysteem en purpose
7.3 Effect op het strategieproces
Tool: Ecosystem value maps
8 Strategische profielen
8.1 Dynamiek en keuze
8.1.1 De vernieuwer
8.1.2 De zoeker
8.1.3 De uitdager
8.1.4 De orkestrator
8.1.5 De ecosysteemspeler
8.2 De dynamiek van profielen
Tool: Impactdashboard
9 Strategische stellingnames
9.1 Strategie is te belangrijk om aan het bestuur over te laten
9.2 Er wordt te veel waarde gehecht aan bekende informatie
9.3 Strategie gaat niet over de lange termijn
9.4 Hoe turbulenter de markt, hoe langer de tijdshorizon
9.5 Gebrek aan interne samenwerking leidt tot hoge executiekosten
9.6 Formulering en executie van de strategie zijn niet van elkaar te onderscheiden
9.7 Zonder budget geen purpose
9.8 Experimenten zonder richting geven geen bruikbare informatie
9.9 Bedrijfsstrategie is onderdeel van een ecosysteem, niet omgekeerd
9.10 Governance van de strategie hoort thuis bij een projectportfolioboard
10 Het einde van strategie?!
10.1 Vijf strategische vragen
10.2 Zes principes
10.3 Wanneer past welk principe?
10.4 Einde van het begin
Appendix A: Opzet van het onderzoek
Appendix B: Toos en technieken
Literatuurlijst
Over de auteurs
Stichting Management Studies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan