Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Bertrand Weegenaar | 4 april 2019 | 2-3 minuten leestijd

Superrrrslapen

In verschillende erg toegankelijke boeken sijpelt jarenlang brein- en slaaponderzoek door. Een paar vormen samen een goede, onderbouwde basis om eens kritisch naar je eigen slaap- en leefpatroon te kijken. Er zijn zelfs echte ‘gezond slaap’ advocaten. Arianne Huffington had een persoonlijk crash nodig om zich 100% op slapen te storten. Dat onthult ze in De slaaprevolutie. Jaren te hard werken, te veel stress en te weinig slapen, het kostte haar bijna het leven.

In Nederland heeft Floris Wouterson zich opgeworpen als zo’n advocaat. Superslapen Praktische lifestyle-principes voor je beste nachtrust ooit is zijn met tips en methodes volgepakte boek om snel aan de gang te gaan. Ook hij haalt een verhaal aan van een man die even drie dagen doorwerkt om wat deadlines te halen. De deadline werd niet gehaald. We leven in een tijd waar in het Westen het niveau van gezondheidszorg fantastisch is, maar we in staat zijn onze eigen lichaam te verwaarlozen. We bewegen te weinig, eten ongezond en versterken dat met veel stress en veronachtzaming van goede en regelmatige Slaap. En de cyclus versterkt elkaar, met als consequentie een ziekmakend en levens verkortend proces. Het zorgen voor een goede nachtrust is eigenlijk alles wat er voor nodig is. Of eigenlijk een voorwaarde voor lang en plezierig leven.

Zo simpel als dat klinkt, zo veel elementen bevat het. En Wouterson gaat er helemaal doorheen, praktisch en onderbouwend. Van de slaapruimte, het bed, je eigen slaapritme, voeding (en wat juist niet), genoeg en juiste beweging tot aan het breinstuk. Elk hoofdstuk rond af met een reeks praktische tips. Maar de makkelijke take-aways zijn vaak ook de moeilijkste. Stoppen met piekeren, houdt een strak slaapritme aan, geen suikers meer, alcohol en koffie zijn niet handig, start meditatie en vooral: STOP DIRECT met slaappillen! En dat allemaal om kleine stofjes in je lichaam goed hun werk te laten doen. Om je in slaap te krijgen, gebalanceerd diep te laten slapen en netjes op tijd wakker te worden.

Mocht je meer wetenschappelijke diepgang zoek, dan is het boek Slaap, van Matthew Walker, een goede aanvulling. Walker’s boek gaat naast slaap uitvoerig in op de rol en het belang van dromen. Uitvoerig ruimte is er ook voor alle gevaren van alcohol, slaaptekort en voorgeschreven slaapmedicatie. Bijwerkingen daarvan zijn niet alleen een nog steeds niet geweldige slaap, maar ook grote gevoeligheid voor depressies, angststoornissen en kanker. Zijn, met stip op één belangrijkste tip: ga steeds op hetzelfde moment naar bed en sta op dezelfde tijd op. Je lichaam vindt zo’n vast ritme fantastisch!

Zelf moet ik nog kiezen uit de verschillende mogelijkheden om mijn darmen een gezonde oppepper te geven. Ontslakken voor beginners. Een klysma, een ‘biofilmreiniging’ of gewoon een weekje groentesappen? Je hebt graag alles over voor een gezond lijf en een actief leven. Het begint bij goede nachtrust. En die weer bij…

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden