Prof. ir. H.R. Vorstman studeerde af als werktuigbouwkundige aan de TU Delft.
Meteen daarop volgde een succesvolle carrière bij Philips, als jongste technisch
directeur Internationaal.
Procesbeheersing in de industrie
Relaties, raakvlakken en rekenschap
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2012 1e druk 9789013097108Samenvatting
'Procesbeheersing in de industrie' benoemt op bedrieglijk simpele maar indringende wijze organisatorische processen die vanuit de praktijk erg herkenbaar zijn. De door Vorstman ontwikkelde analytische modellen maken de lezer zich bewust van de voorwaarden die hij moet vervullen om zijn organisatie effectief te laten functioneren. Dit geeft hem handvatten om op een voorspelbare manier het gewenste resultaat tegen de juiste kosten te leveren.
Vorstman beschrijft de analyse van bedrijfsproblemen aan de hand van 'custom-made' structuurmodellen. De juiste opbouw en de invoering van het 'primaire proces' en de cruciale 'rekenschapsrelatie' worden uitgebreid toegelicht.
Belangrijke vragen worden gesteld, zoals:
-Waar ligt de verantwoordelijkheid voor de winst?
-Welke medewerkers of groepering vervullen de ondernemersfunctie?
-Wat zijn de kosten gemaakt in de zogenaamde 'verscholen fabriek'?
Vorstman geeft verder een heldere en concrete visie op onder andere het aannamebeleid van personeel, essentiële taken van de directie en de invloed daarvan op de beheersing van de primaire en ondersteunende processen. Samenvattend streeft het boek naar duidelijkheid en openheid, waardoor motivatie, effectiviteit, creativiteit en winst in de onderneming toenemen.
Tegelijk met dit boek over procesbeheersing in de industrie is ook verschenen: 'Procesbeheersing in de dienstverlening'.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
DEEL I DE BOODSCHAP
1. Ontwikkeling van het denken over kwaliteit
2. Hoe beheersen wij onze processen?
3. Om welke processen gaat het?
4. Wie is verantwoordelijk voor de juiste kwaliteit?
5. Relaties in het bedrijf
6. Wie is Mr. X of de jacht op een ongrijpbare functie
7. Raakvlakbeheersing
8. Waar zit Mr. X?
9. Waar zit de winst?
10. De taak van de directeur
11. De beleidsketting
12. De gevolgen van het taylorisme
13. Hebben we nog een kwaliteitsman nodig?
14. Projectmanagement
DEEL II ENIGE GEREEDSCHAPPEN VOOR MANAGEMENT
15. Dienstverlening
16. Het kleine bedrijf
17. De kunst van het specificeren
18. Eerst motiveren of eerst organiseren?
19. De doorlichting
20. Procesbeheersing
21. De verscholen fabriek
22. Uit- en inbesteden
23. Het kwaliteitsprogramma
24. Besluitvorming
25. Co-makership
Ten slotte
Bijlagen
1. Checklist voor raakvlakvragen
2. Communicatie met toeleverancier
3. Aanpak kwaliteitsprogramma
Trefwoordenregister
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan