Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Witte raven

Succesvol ondernemen in Nederland in turbulente tijden

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2013 1e druk 9789023251064
Voormalig top 100Totaal 45 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

'Witte raven' gaat over succesvolle Nederlandse ondernemingen. Organisaties in het bedrijfsleven, maar ook in de semipublieke sector. Uitzonderlijke bedrijven, die als 'vanzelfsprekend' jaar in jaar uit een gezonde bedrijfsperformance weten te behalen langs de meetlat van het rendement op hun investeringen — niet groei, winst of bedrijfswaarde. Succes in voor- én tegenspoed. Deze bedrijven zijn te beschouwen als witte raven in een landschap vooral bevolkt door zwarte raven. Succes dat ze simpelweg lijkt aan te waaien. Niets is minder waar: de witte raaf onderscheidt zich niet alleen door een solide resultaat, maar bovenal door een degelijke, bestendige ondernemingsstrategie. En dat is ogenschijnlijk niet heel veel anders dan wat alle bedrijven bezighoudt: de witte raaf volgt een heldere koers, stuurt op de implementatie, verbetert zijn bedrijfsvoering, houdt zich bezig met innovatie en toont leiderschap. Weinig verrassend zou je zeggen…

Maar schijn bedriegt. De witte raaf stelt het belang van het bedrijf op de lange termijn centraal, vanuit de overtuiging dat dát uiteindelijk het beste is voor alle stakeholders. Met dit als vertrekpunt bouwt hij continu aan vijf pijlers onder de bedrijfscultuur: focussen op een zinvolle koers, deze consequent waarmaken, de organisatie breed verbeteren, doelgericht innoveren en het bedrijf evenwichtig leiden. Principes die de witte raaf specifiek invult, afgestemd op de eigen situatie. Onverstoorbaar, in samenhang en strategisch verankerd. Altijd en overal. En dat is een benadering die haar vruchten afwerpt: door consistent te blijven focussen, doen, verbeteren, innoveren en leiden, creëert de witte raaf een opwaartse spiraal die resulteert in een solide, bestendige bedrijfsperformance. Ofwel, een degelijk, duurzaam rendement waarmee de stakeholders het vertrouwen houden in een gezonde toekomst. En dat is cruciaal onder alle omstandigheden, maar vooral in onstuimige tijden.

In 'Witte raven' presenteert Gérard Brockhoff een eigenzinnige en overtuigende kijk op het succes van Nederlandse ondernemingen die steevast een gezonde bedrijfsperformance realiseren. Want voor de witte raaf telt niet alleen het resultaat, maar vooral de manier waarop hij dat realiseert. De auteur put uit zijn rijke advieservaring, baseert zich op breed onderzoek, komt met veel aansprekende cases en voegt concrete inzichten toe uit gesprekken met CEO's, commissarissen en investeerders. Witte raven is daarmee een inspirerend en praktisch 'draaiboek' voor ondernemingen die de ambitie hebben om toe te treden tot de 'premier league' van bedrijven. En daar te blijven.

Dit boek is meer dan een managementboek. Het is een strategieboek over bijzondere Nederlandse ondernemingen. Bedrijven die duurzaam succesvol zijn, in voor- en tegenspoed. Crisis of geen crisis. Organisaties die zich positief onderscheiden van andere bedrijven. Ofwel, de witte raven in een landschap van zwarte raven. Organisaties uit het bedrijfsleven, maar ook uit de semipublieke sector, die succes boeken dat 'lang houdbaar' is en daarmee steevast beter presteren dan hun concurrenten. 'Witte raven' ontrafelt op indringende en verhelderende wijze de strategische principes die ten grondslag liggen aan dit succes. En biedt richting en praktische handvatten om er ook zelf mee aan de slag te gaan. Want als witte raaf word je niet geboren…

Specificaties

ISBN13:9789023251064
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:208
Druk:1
Verschijningsdatum:24-4-2013
ISSN:

Expertrecensies (3)

recensie
Ploegpaarden
Pierre Pieterse | 29 mei 2013
Waarom presteert het ene bedrijf jaar in jaar uit bovengemiddeld, en lukt het een ander bedrijf maar niet om uit de gevarenzone te geraken? Wat is het geheim van deze zogenaamde ‘witte raaf in een landschap bevolkt met zwarte raven’. Een standvastige blik op de lange termijn en duurzaam leiderschap, zo betoogt Adstrat adviseur Gerard Brockhoff in Witte raven. En dat niet op basis van gangbaar literatuuronderzoek of het extrapoleren van een succesverhaal, maar uit omvangrijk onderzoek onder veel Nederlandse bedrijven.
Lees verder
recensie
Witte raven
Maarten Fijnaut | 14 mei 2013
Veel organisaties hebben moeite om blijvend succesvol te zijn. De meeste bedrijven behalen dit niveau überhaupt niet. Gérard Brockhoff heeft voor zijn boek 'Witte raven' de top van het Nederlandse bedrijfsleven onderzocht en de geheimen ontrafeld voor duurzaam succesvolle bedrijfsvoering. Middels interviews en uitgebreid veldwerk zijn vijf strategische principes boven tafel gekomen die in dit werk uitvoerig worden beschreven. Een enorm leerzaam boek voor ondernemers en adviseurs, waarin inzicht wordt gegeven in het onderscheidend vermogen en strategische handvatten om deze door te voeren. Het boek is zeer actueel, wat direct een bedreiging vormt voor de eigen toekomst.
Lees verder
recensie
Organisatie-DNA
Pierre Spaninks | 14 maart 2013
Bedrijven die stelselmatig beter presteren dan gemiddeld volgen een heldere koers, sturen op implementatie, blijven hun bedrijfsvoering verbeteren, zorgen voor innovatie en tonen leiderschap. Die focus en die discipline zitten in hun DNA, laat Gerard Brockhoff zien in Witte raven.
Lees verder

Lezersrecensies

4.0 van de 5
1 stem
0
1
0
0
0

Interviews en artikelen (1)

interview
Gérard Brockhoff: ‘Succes begint met evenwichtig leiderschap’
Pierre Spaninks 27 maart 2013 Nederlandse ondernemingen die jaar in jaar uit een gezond rendement op hun investeringen behalen. Daar zijn er niet zo veel van. Zo weinig zelfs dat Gerard Brockhoff spreekt van 'Witte raven'. Dat is ook meteen de titel van zijn boek. Daarin geeft hij een verklaring voor het succes van de een - en het falen van de ander.

Over Gerard Brockhoff

Gérard Brockhoff (1969), strategieadviseur en partner bij Adstrat, richt zich op de groei en heroriëntatie van ondernemingen vanuit de invalshoek van koersbepaling, organisatie en performance. Zijn ruime ervaring ligt in dienstverlening, zorg, industrie, infrastructuur en energie. Ook is Gérard coauteur van 'Strategie vanuit visie' (Kluwer, 2006) en 'New business planning' (Kluwer, 2003). Hij publiceerde verder in onder meer Holland Management Review en Finance & Control. Eerder werkte hij als strategieadviseur bij JBR, KPMG Consulting en Robert Pino & Company. Daarvoor vervulde hij diverse managementfuncties bij mediaproductiebedrijf Van Ginneken & Mostaard in Amsterdam en Londen. Hij studeerde economie en organisatietheorie in Amsterdam.

Andere boeken door Gerard Brockhoff

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

1. Zinvol focussen
1.1 Schiet met scherp
1.2 Houd het simpel
1.3 Maak het verschil
1.4 Formuleer de opdracht

2. Gedisciplineerd doen
2.1 Stuur op resultaten
2.2 Inspireer mensen
2.3 Blijf op de brug
2.4 Waardeer resultaten

3. Veelzijdig verbeteren
3.1 Stroomlijn de productie
3.2 Raak overgewicht kwijt
3.3 Laat geld werken
3.4 Minimaliseer overhead

4. Bewust innoveren
4.1 Regisseer het proces
4.2 Vernieuw breed
4.3 Faseer investeringen
4.4 Stimuleer ondernemers

5. Evenwichtig leiden
5.1 Smeed het beste team
5.2 Slijp de topstructuur
5.3 Wees een leider
5.4 Denk aan morgen

Bijlagen
A Onderzoekskader
B Interviewoverzicht
C Performancescan

Noten
Index

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Witte raven