Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Ethiek: emoties & argumenten

Professionele morele besluiten nemen

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2021 9789024443789
Direct te downloaden

Samenvatting

Ethiek combineert op bijzondere wijze emoties en argumenten en kijkt per definitie vanuit meerdere perspectieven naar morele kwesties. Het gaat om betrokken zijn en afstand nemen, om meevoelen maar ook om kritisch denken.

Om een professioneel gesprek te voeren dat leidt tot een moreel verantwoord besluit, heb je specifieke kennis en vaardigheid nodig. Dit boek is gericht op groepen die zulke gesprekken met elkaar voeren: besturen, raden van toezicht, commissies ethiek en professionals in intervisie. Het geeft een inleiding in de ethiek die je nodig hebt om systematisch morele besluiten te nemen via dialoog en debat. Met aandacht voor de valkuilen en blinde vlekken in dat proces van besluitvorming.

Specificaties

ISBN13:9789024443789
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:168
Druk:1
Verschijningsdatum:24-9-2021
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (1)

Ethiek: emoties & argumenten - 'Ijzersterke inhoud'
| 22 november 2021
Als CEO, beleidsbepaler of leider in ieder andere vorm, worstel je op gezette tijden met het nemen van moreel verantwoorde besluiten. Dit boek geeft niet alleen inzichten, maar ook hele concrete handvatten voor het nemen van complexe beslissingen op topniveau.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

interview
Rutte, Kaag en Hoekstra moeten op zoek naar de onderstroom
Willem van Leeuwen 7 oktober 2021 ‘De alledaagse communicatie vraagt om een scherp bewustzijn van morele reflectie en van morele besluitvorming, en dat vraagt op zijn beurt om een bijpassende ethiek’. Zo omschrijft auteur Rob van Es de aanleiding voor het thema van zijn nieuwste boek Ethiek: emoties en argumenten. Een boek dat gaat over morele besluitvorming.
interview
Rob van Es: ‘Goed luisteren naar de vergeten macht, de nexus’
Ronald Buitenhuis 28 september 2021 Het aantal morele vragen in organisaties neemt hand over hand toe. Toch is deskundigheid van ethiek zelden zichtbaar in boards van bedrijven. ‘Besturen besteden wel aandacht aan de morele kant van een zaak, maar het is vaak oppervlakkig en te snel, stelt Rob van Es. Hij pleit in zijn nieuwe boek Ethiek: emoties & argumenten voor beter en meer aandacht voor ethiek.
interview
Rob van Es: ‘Als we alleen rationeel zijn, worden we doof voor wat echt wordt gezegd’
Ronald Buitenhuis 25 september 2020 ‘Het begrip integriteit is 2500 jaar oud. Maar we hebben integriteit vermanaged’, zegt Rob van Es, auteur van het boek Emotionele integriteit. We verschuilen ons achter codes en compliance om ons geweten te zuiveren. We vergeten onze emoties te volgen bij het nemen van beslissingen. 

Over Rob van Es

Rob van Es is filosoof en gespecialiseerd in de samenhang van cultuur, ethiek en politiek in organisaties en professies. Hij doet daarnaar onderzoek en geeft daarin onderwijs aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast is hij zelfstandig trainer en adviseur in het stellen van organisatiediagnoses en in het nemen van morele besluiten. Emotionele integriteit, het laatste boek van Rob van Es, ligt in het verlengde van Veranderdiagnose - De onderstroom van organiseren en Professionele ethiek - Morele besluitvorming in organisaties en professies.

Andere boeken door Rob van Es

Inhoudsopgave

Voorwoord 5
Inhoud 7
Inleiding 11

I ETHIEK ALS PROCES 13
1 Moraal en ethiek 15
1.1 Moreel handelen 16
1.2 Moraal en moraliseren 17
1.3 Cultuur, moraal en ethiek 18
1.4 De bodem van ethiek 20

2 Morele dialoog en moreel debat 23
2.1 Sociale moraal en onderhandelingsethiek 24
2.2 Dialogische ethiek 24
2.3 Morele dialoog 27
2.4 Moreel debat 28
2.5 Morele compromissen 30

II MORELE BESLUITVORMING: Het 3Fasenmodel 33
Fase 1 Beeldvorming 34
3 Van intuïties naar emoties 35
3.1 Intuïties en moraal 36
3.2 Emoties, gevoelens en verlangens 38
3.3 Morele emoties: beelden, verhalen en plannen 40

4 Positieve en negatieve morele emoties 43
4.1 Zes families van morele emoties 44
4.2 Positieve morele emoties 45
4.3 Negatieve morele emoties 46
Het lexicon van morele emoties 49

5 Domeinen van waarden 51
5.1 Persoonlijke waarden 52
5.2 Professionele waarden 54
5.3 Organisationele waarden 54
5.4 Publieke waarden 55
5.5 De ruit van waardendomeinen 57
De ruit van waarden 59

Fase 2 Oordeelsvorming 60
6 Ethische perspectieven 61
6.1 Deugden 62
6.2 Beginselen 64
6.3 Gevolgen 67
De cirkel van ethische perspectieven 70

Fase 3 Besluitvorming 72
7 Verantwoordelijkheid en identiteit 73
7.1 Morele verantwoordelijkheid 74
7.2 Verhalende identiteit 76
7.3 Morele en maatschappelijke identiteit 79
De zandloper van identiteitsbepaling 82

8 Rationele en emotionele integriteit 83
8.1 Integriteit 84
8.2 Van rationele naar emotionele integriteit 86
8.3 Emotionele integriteit 86
De ringen van integriteit 88

III ORGANISEREN ALS PROCES 89
9 Het proces van organiseren 91
9.1 De bovenstroom 92
9.2 De onderstroom 93
9.3 De wisselwerking in de praktijk 95
9.4 Macht over, macht tot en de nexus 96

10 Morele spanningen in het organisatieproces 101
10.1 Morele spanningen tussen individuen 102
10.2 Morele spanningen in groepen 104
10.3 Morele spanningen die eigen zijn aan organiseren 106
10.4 Aandachtspunten in dialoog en debat 107

11 Moreel (on)verantwoord organiseren 109
11.1 Het afschuiven van morele verantwoordelijkheid 110
11.2 Redeneerfouten in dialoog en debat 113
11.3 Professioneel handelen 115
11.4 Moreel verantwoord organiseren 116
Opbrengsten van I tot III in het kort 119

IV MORELE BESLUITVORMING: Het proces in de praktijk 121
Totaaloverzicht van het proces van morele besluitvorming 122
Start van het proces — Onderzoeken 124
1 De leden van de groep 124
2 Aanleiding en context van de case 125
3 De casebeschrijving 126
4 Morele kwestie en intuïties 129

Fase 1 Beeldvorming 131
Dialoog over morele emoties 131
Moreel debat over stakeholders en waarden 134
De morele kwestie, eerste versie 138

Fase 2 Oordeelsvorming 140
De drie basisperspectieven in de ethiek 141
Moreel debat: gebeurtenissen en argumenten 142
Morele dialoog: redeneerfouten 144
De aangescherpte morele kwestie 146
Morele emoties 2 147

Fase 3 Besluitvorming 149
Verantwoordelijkheid en identiteit 149
Dialoog over verantwoordelijkheid 150
Dialoog over identiteit 151
Integriteit 152
Moreel standpunt 153
Format voor een moreel standpunt in het debat 153
Slot van het proces — Uitwerken 156
Implicatie en rapportage 156
Communicatie, evaluatie en leerpunten 157

Noten 159

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Ethiek: emoties & argumenten