Lees verder
Chris Anderson is hoofdredacteur van Wired, het grootste en meest toonaangevende nieuwemediablad met website van de Verenigde Staten.
Meer over Chris AndersonFree (Nederlandstalig)
Hoe het nieuwe gratis de markt radicaal verandert
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2009 1e druk 9789046808269Samenvatting
'Anderson analyseert op grondige wijze hoe de dynamiek van Gratis het zakendoen zoals we het kennen, verandert.' - Martijn Aslander, lifehacking.nl
In zijn revolutionaire bestseller 'The Long Tail' toont Chris Anderson hoe de onlinehandel nichemarkten creëert en consumenten een ongekende grote keuze aan producten kan bieden. Met 'Free' schreef Anderson een onweerstaanbaar betoog waarin hij stelt dat bedrijven er in veel gevallen beter aan doen om hun producten of diensten gratis aan te bieden dan er geld voor te vragen. 'Gratis' is niet alleen een promotionele stunt, maar tevens een businessstrategie.
De kosten om zaken op internet te produceren en te verdelen zijn nihil. Of een website nu één bezoeker per dag heeft of een miljoen, de kosten blijven vrijwel gelijk. Dat betekent dat u nu kunt experimenteren door het één gratis weg te geven in de hoop het ander er door te kunnen verkopen. De traditionele economie kan op geen enkele manier wedijveren met de bandbreedte, de verwerkingssnelheid en de opslagruimte van internet.
Chris Anderson laat in 'Free' zien hoe u kunt concurreren met uw concurrenten wanneer zij weggeven wat u probeert te verkopen, en demonstreert hoe Gratis in het belang kan zijn van zowel consument als bedrijf. 'Free' is een boek waarin de lezer zich opnieuw kan laven aan Andersons vernieuwende ideeën en dat ons leert wat out of the box thinking daadwerkelijk inhoudt.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Chris Anderson
Inhoudsopgave
1. Het ontstaan van Gratis
Wat is Gratis?
2. Gratis
Een korte les over een woord dat heel vaak verkeerd wordt begrepen
3. De geschiedenis van Gratis
Nul, lunch en de vijanden van het kapitalisme
4. De psychologie van Gratis
Het voelt goed. Te goed misschien?
Digitaal Gratis
5. Zo goedkoop dat het er niet toe doet
Les die het web leert: wanneer iets elk jaar in prijs halveert, is nul onvermijdelijk
6. 'Informatie wil gratis zijn'
De geschiedenis van een uitspraak die het digitale tijdperk heeft bepaald
7. Concurreren met Gratis
Microsoft had decennia nodig om te leren hoe het moest, Yahoo slechts een paar maanden
8. Demonetisering
Google en de geboorte van het economische model van de 21e eeuw
9. De modellen van de nieuwe media
Gratis media zijn niets nieuws. Wel nieuw is de uitbreiding van dat model naar al het andere online
10. Hoe Groot is de Gratis-Economie?
Er komt meer bij kijken dan dollars en centen alleen
De economie van Gratis en de wereld van Gratis
11. Econ 000
Hoe een eeuwenoude grap de wet van de digitale economie werd
12. Non-monetaire economieën
Als geld niet oppermachtig is, wat dan wel?
13. Verspilling is (soms) goed
De beste manier om gebruik te maken van overvloed: laat de controle los
14. Gratis-wereld
In China en Brazilië staat Gratis nog in de kinderschoenen. Wat kunnen we daarvan leren?
15. Fantasieën over overvloed
Gedachtenexperimenten in 'post-schaarste'-samenlevingen, van sciencefiction tot religie
16. 'Je krijgt waarvoor je betaalt'
en andere twijfels over Gratis
Slotopmerkingen - Gratis in tijden van crisis
Regels voor Gratis - De tien principes van overvloedsdenken
Freemium-tactieken
Vijftig bedrijfsmodellen op basis van Gratis
Dankwoord
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan