

Rinus van Schendelen is em. hoogleraar politicologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en verbonden aan adviesbureau ‘Bureau Brussels’ in Brussel.
Meer over Rinus van SchendelenBeïnvloeding in Nederland en Europa
Achter de schermen van belangengroepen
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2017 1e druk 9789048529674Samenvatting
Beïnvloeding gaat vaker op een domme dan op een intelligente manier. Meestal weinig doordacht, maar met grote negatieve gevolgen. Lobbyprofessor Rinus van Schendelen laat aan de hand van talrijke praktische voorbeelden zien dat intelligent beïnvloeden positieve effecten heeft op de korte en lange termijn. Met een blik achter de schermen beschrijft Van Schendelen de praktijken, achtergronden en uitkomsten van politieke en maatschappelijke beïnvloeding in Nederland, in de EU in onderling.
'Beïnvloeding in Nederland en Europa' geeft een goed beeld van de moeizame pogingen vanuit ons land om de EU te beïnvloeden, en ook omgekeerd, van de EU-beïnvloeding van ons land. Leuk of niet, waar over Nederlandse binnenlandse belangen wordt besloten moet ook Nederland niet afwachten maar meespelen. Zeker in Brussel, feitelijk onze nieuwe hoofdstad. Als rode draad stelt de auteur, adviseur van velerlei belangengroepen in ons land en in Europa, hierbij de vraag: 'Doen wij het goed en kunnen wij beter?'
'Solo heeft geen overheid voldoende draagvlak en daadkracht voor intelligent beleid. Dit boek geeft relevante nieuwe inzichten voor eigentijds bestuur.' - Wim Kuijken, Regeringscommissaris Deltaprogramma
'AMBER Alert dankt haar toenemende Europese succes aan de methode-Rinus.' - Frank Hoen, medeoprichter en president AMBER Alert Europe
'Methodisch onderbouwde kritische analyse van Nederlandse belangenbehartiging in Europa.' -
Thomas Tindemans, voorzitter van Hill+Knowlton Strategies Brussel
'Dit boek biedt mooie voorbeelden en inzichten voor een intelligentere wisselwerking tussen publieke en private belangen.' - Atzo Nicolaï, President DSM Nederland
'Slimmere beleidsbeïnvloeding tussen Nederland en de Europese Unie is hard nodig. Voor wie de Brusselse beslissingsprocessen en de Nederlandse reacties erop effectiever wil beïnvloeden, is dit boek van grand old man Van Schendelen beslist een aanrader.' - Ambassadeur Pieter de Gooijer, Permanent Vertegenwoordiger bij de Europese Unie
Trefwoorden
public affairs politiek lobbyen belangenbehartiging europese unie europa nederland beïnvloeding pressiegroepen democratie circulaire beïnvloeding besluitvorming strategie intelligente beïnvloeding europeanisering wetgeving overheid beleid belangengroepen stakeholders brussel binnenhof downstream upstream swot-analyse europees recht bedrijfsleven burgerparticipatie massamedia organisatie
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Rinus van Schendelen
Inhoudsopgave
Overzichten
A: Afbeeldingen en figuren
B: Nuttige websites
C: EU-landen naar code, bevolking in % en toetredingsjaar*
D: Cases en voorbeelden van beïnvloeding
1. Beïnvloeding, waarover hebben wij het?
1.1 Is beïnvloeding simpel of toch complex?
1.2 Bestaat er zoiets als domme versus intelligente beïnvloeding?
1.3 Is lobbyen nog actueel?
1.4 Wat kenmerkt intelligente beïnvloeding?
1.5 Casus: Is beïnvloeding een bezigheid, betrekking of beroep?
2. Hoe beïnvloeden wij elkaar in Nederland?
2.1 Zit Nederland nu anders in elkaar dan andere landen en dan vroeger?
2.2 Hoe functioneert Nederland nu als stelsel van collectieve vormgeving?
2.3 Vergen de veranderingen van Nederland nu ander beïnvloedingsgedrag?
2.4 Hoe dom of intelligent beïnvloeden wij binnenslands?
2.5 Casus: Hoe gaan wij (vanuit SWOT) om met het veranderende stelsel?
3. Hoe beïnvloedbaar is de besluitvorming van de Europese Unie?
3.1 Waarin is de EU zo anders dan elk van haar lidstaten?
3.2 Hoe maakt en handhaaft de EU haar wetten en regels?
3.3 Waarop moet een pressiegroep alert zijn bij beïnvloeding van de EU?
3.4 Hoe dom of intelligent beïnvloeden pressiegroepen de EU?
3.5 Casus: Hoe ziet een SWOT van het EU-krachtenveld eruit?
4. Hoe beïnvloeden Nederlandse belangengroepen de EU?
4.1 Hoe opereren Nederlandse belangengroepen in de EU op hoofdlijnen?
4.2 Heeft Nederland veel posities, vrienden en voorposten in de EU?
4.3 Hoe congruent met de EU is en functioneert Nederland?
4.4 Hoe dom of intelligent beïnvloeden NL-pressiegroepen de EU?
4.5 Casus: Hoe ziet een SWOT van NL-pressiegroepen in de EU eruit?
5. Hoe beïnvloedt de EU (ook) Nederland?
5.1 Hoe werkt de EU door in Nederland?
5.2 Verandert Nederland vanwege (ook) de EU?
5.3 Welke fricties ontstaan bij de europeanisering van Nederland?
5.4 Hoe dom of intelligent beïnvloeden Nederlandse groepen de EU-downstream?
5.5 Casus: Is het Binnenhof de verliezer van de Europese integratie?
6. Is er circulaire beïnvloeding (CPA) tussen de EU en (ook) ons land?
6.1 Waartoe een steeds doorlopende (circulaire) beïnvloeding?
6.2 Wat betekent CPA-beïnvloeding voor de interne organisatie?
6.3 Zijn oude en nieuwe massamedia nuttig bij CPA?
6.4 Hoe dom of intelligent benutten NL-groepen hun CPA-kansen?
6.5 Casus: Kan Nederland CPA leren van COM’s ‘Brusselse Methode’?
7. Dragen belangengroepen bij aan democratie in NL en de EU?
7.1 Bestaat er een Europese definitie van democratie?
7.2 Wat is de actuele toestand van democratie in het EU-gebied?
7.3 Zijn pressiegroepen goed of slecht voor democratie in de EU en in NL?
7.4 Zijn sceptische burgers goed of slecht voor democratie in de EU en in NL?
7.5 Casus: Worden burgers herontdekt als stakeholders bij de EU en NL?
8. Zijn betere kennis en kunde van beïnvloeding in NL en de EU mogelijk?
8.1 Wat kenmerkt wetenschappelijke kennis en kunde bij probleemoplossing?
8.2 Zijn er academische gremia met bruikbare kennis voor betere beïnvloeding?
8.3 Zijn er PA-achtige gremia met bruikbare kennis voor betere beïnvloeding?
8.4 Zijn academische en PA-achtige gremia TW-bondgenoten bij bruikbare kennis?
8.5 Casus: Zijn Nederlandse PA-practici bekwaam tot betere beïnvloeding?
Nawoord
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan