Duurzaam leren voor goed politiewerk
Onderzoeken naar samenwerkend leren in de politiepraktijk
E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2022 1e druk 9789051899467Samenvatting
Er wordt veel geleerd binnen de politie, maar het blijkt lastig om een lerende organisatie te zijn die verder gaat dan gefragmenteerd, individueel leren. Duurzaam leren voor goed politiewerk identificeert zes kernelementen die wezenlijk zijn voor de realisering van de ambitie van de politie om een lerende organisatie te zijn. Wanneer geen of onvoldoende invulling gegeven wordt aan deze elementen, zal er geen sprake zal zijn van duurzame, collectieve leerprocessen.
Duurzaam leren voor goed politiewerk biedt ook een verdiepend inzicht in de bijdrage die verschillende vormen van samenwerkend leren leveren aan leerprocessen in de praktijk van de politie als frontlijnorganisatie. De opbrengsten van snelle kennismobilisaties, peer reviews en sessies blauw vakmanschap zijn onderzocht, vergeleken en geanalyseerd aan de hand van de zes kernelementen van lerende organisaties.
Bredere en voortgaande toepassing van deze methodieken draagt bij aan de ambitie van de politie om een organisatie te zijn waarin duurzaam, synergetisch leren vanzelfsprekend is. Dit boek is van belang voor iedereen bij de politie die zich bezighoudt met leer- en veranderingsprocessen.
Trefwoorden
lerende organisatie politiewerk reflectie samenwerkend leren blauw vakmanschap peer review kennismobilisatie teamontwikkeling praktijkleren veilige leeromgeving duurzaam leren politieacademie synergetisch leren leiderschap feedback professionele ruimte casuïstiek politiecultuur kennisdeling faciliteren netwerken gesprekstechnieken politieprofessie openbare orde organisatieverandering
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2 Goed politiewerk vereist structureler aandacht voor leren
2.1 Zes kernelementen van een duurzaam lerende organisatie
2.2 De politiepraktijk
2.3 Conclusie
Referenties
3 Assistentie-collega. De opbrengsten van snelle kennismobilisaties
3.1 Beschrijving van de methodiek van snelle kennismobilisaties
3.2 Onderzoek naar de SKM-methodiek
3.3 Opbrengsten van SKM voor de aanvrager
3.4 Condities voor succesvolle kennismobilisaties
3.5 Conclusies
Referenties
4 Spiegelen en reflecteren. De opbrengsten van peer reviews
4.1 De methodiek van de peer review
4.2 Onderzoek naar de peer reviewmethodiek
4.3 Opbrengsten van peer reviews
4.4 Condities voor een succesvolle peer review
4.5 Conclusies en aanbevelingen
Referenties
5 Belangstellend ontwikkelen. De opbrengsten van blauw vakmanschap
5.1 Methodiek blauw vakmanschap
5.2 Onderzoeksmethodologie
5.3 Opbrengsten van blauw vakmanschap
5.4 Condities voor het uitvoeren van blauw vakmanschap
5.5 Conclusies
Referenties
6 Samenwerkend leren en de kernelementen van een lerende organisatie
6.1 Drie vormen van samenwerkend leren
6.2 Stap naar kernelementen
6.3 Ten slotte
Bijlage 1: Stappenplan snelle kennismobilisatie
Bijlage 2: Stappenplan peer review
Bijlage 3: Stappenplan blauw vakmanschap
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan