 
									 
									

Marjoleine Vosselman (drs.) is psycholoog en medeoprichter van Zinproeverij. Tijdens haar loopbaan als docent in het hoger beroepsonderwijs ontdekte zij steeds meer hoe essentieel de aandacht voor zin is.
Meer over de auteursZingevende gespreksvoering
Helpen als er geen oplossingen zijn
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2013 1e druk 9789461274670Samenvatting
Hoewel het thema zingeving volop leeft onder professionele hulpverleners, ervaren velen van hen 'methodische onhandigheid' als er zinvragen spelen. Maar het concreet vormgeven van zingevende gespreksvoering is vaak minder moeilijk dan wordt gedacht.
Aan de hand van vier elementen van zinvragen die methodische aanknopingspunten bieden voor hulpverleners – traagheid, raadselachtigheid, waarden en ambivalentie –, casuïstiek en voorbeelden van interventies presenteert dit boek een bruikbaar handelingsmodel voor hulpverleners.
Trefwoorden
zingeving gespreksvoering hulpverlening coaching existentiële vragen zinvragen psychologie communicatie persoonlijke ontwikkeling traagheid filosofie waarden ambivalentie raadselachtigheid mindfulness methodiek acceptance and commitment therapy rouw empathie communiceren presentie verbeeldingskracht levensverhalen verandering rituelen verhalen metaforen verlies positieve gezondheid zelfcompassie
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Over Kick van Hout
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1.1 Helpen als er geen oplossingen zijn
1.1.1 Wat zijn zinvragen?
1.1.2 Voor zinvragen zijn geen oplossingen
1.2 Zingevende gespreksvoering
1.2.1 Een handelingsmodel voor zingevende gespreksvoering
1.2.2 Theoretische plaatsbepaling
2 Traagheid
2.1 Inleiding
2.2 Traagheid en intense gevoelens
2.2.1 De dynamiek van pijn en lijden
2.2.2 Rouw: aanvaarden van de pijn na een verlieservaring
2.2.3 De waarde van wachten
2.3 Begeleiding bij traagheid: valkuilen en richting
2.3.1 Twee valkuilen voor hulpverleners
2.3.2 Drie redenen om naar de pijn toe te bewegen
2.4 Begeleiding bij traagheid: grondhouding en werkwijzen
2.4.1 De grondhouding van de hulpverlener: erkenning van de pijn
2.4.2 Gevoelsreflecties
2.4.3 Stiltetolerantie
2.4.4 Begeleidingsvormen: focussen en mindfulness
2.5 Professionaliteit: zelfcompassie en zelfreflectie
2.5.1 Zelfcompassie
2.5.2 Zelfreflectie
2.6 Samenvattende conclusies
Intermezzo
3 Waarden
3.1 Inleiding
3.2 Persoonlijke waarden
3.2.1 Wat zijn persoonlijke waarden?
3.2.2 Bewust keuzes maken
3.3 Waarom persoonlijke waarden belangrijk zijn
3.3.1 De eerste reden: waarden brengen mensen in hun element
3.3.2 De tweede reden: waarden maken weerbaar
3.3.3 De derde reden: waarden voorzien het leven van richting en focus
3.4 Drie barrières voor een waardengericht leven
3.4.1 De eerste barrière: extrinsieke drijfveren
3.4.2 De tweede barrière: het vermijden van kwetsbaarheid
3.4.3 De derde barrière: bevrediging van kortetermijnbehoeften
3.5 Begeleiding bij waardengericht leven: van reflectie naar toegewijd gedrag
3.5.1 Waarden op het spoor komen door reflectie
3.5.2 Waarden hanteren als leidraad voor keuzes en gedrag
3.6 Professionaliteit: veranderdrift in toom houden
3.7 Samenvattende conclusies
4 Raadselachtigheid
4.1 Inleiding
4.2 Recht doen aan het raadsel
4.2.1 Een woordloze rest
4.2.2 Verbeeldingskracht: voorbij de grenzen van de rationaliteit
4.3 Begeleiding bij raadselachtigheid: drie alternatieve talen
4.3.1 Rituelen
4.3.2 Metaforen
4.3.3 Verhalen: een nieuwe lezing van de werkelijkheid
4.4 Professionaliteit: zelfreflectie op de eigen levensvisie
4.5 Samenvattende conclusies
5 Ambivalentie
5.1 Inleiding
5.2 Leven met innerlijke tegenstrijdigheden
5.2.1 Het meerstemmige zelf
5.2.2 Het gevaar van eenduidigheid: identificatie, taboes en geheimen
5.2.3 Het belang van ambivalentie voor zingeving
5.3 Begeleiding bij ambivalentie: grondhouding en werkvormen
5.3.1 De grondhouding van de hulpverlener: niet-oordelen
5.3.2 Zingevende gespreksvoering bij het omgaan met geheimen
5.3.3 Begeleidingsvormen: posities splitsen, mindfulness en losdenkoefeningen
5.4 Professionaliteit: onzekerheidstolerantie opbouwen
5.5 Samenvattende conclusies
6 Slotbeschouwing
Geraadpleegde literatuur
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit e-book kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
