

Bonne van Hattum is als PhD-fellow verbonden aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Meer over Bonne van HattumDe afwikkeling van zorgplichtclaims
Een onderzoek naar het adequater oplossen van affaires rondom retail producten en dienstverlening op de financiële markten (PDF-Download)
E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 9789462748163Samenvatting
Zorgplichtclaims zijn claims die ontstaan door gebrekkige financiële producten en diensten aan consumenten of klein-zakelijke partijen zoals een bakker of een zelfstandig werkend adviseur. Door hun massaliteit en door hun achtergrond kunnen deze claims risico's op aanhoudend wantrouwen en instabiliteit veroorzaken bij financiële ondernemingen. Hierdoor kunnen ze een maatschappelijk probleem of affaire gaan vormen. Het is daarom in het belang van alle actoren in het speelveld om deze claims adequaat te kunnen beslechten en een effectievere strategie te ontwikkelen om deze claims te helpen voorkomen.
Dit boek geeft een antwoord op de vraag hoe (dreigende of reeds bestaande) zorgplichtclaims van consumenten en klein-zakelijke partijen kunnen worden beslecht op een wijze die aansluit bij de handelingstheorieën van uiteenlopende betrokkenen in het speelveld, en die de kans op claimrisico's grotendeels wegneemt. Het kent als doel het leveren van een bijdrage aan zowel het voorkomen als afwikkelen van zorgplichtclaims opdat de maatschappelijke risico's (claimrisico's) zo optimaal mogelijk worden gereduceerd. Het onderzoek is uitgevoerd op basis van interdisciplinair onderzoek. Hierbij is gebruik gemaakt van een combinatie van klassiek-juridisch onderzoek via voornamelijk literatuur- en jurisprudentiestudie met de uitvoering van empirisch onderzoek op basis van een responsieve evaluatie naar de werking van het Nederlands wettelijk kader met betrekking tot zorgplichtclaims. De uitkomst van het onderzoek laat zien dat voor het beslechten van zorgplichtclaims private beslechting het uitgangspunt dient te vormen. Dit om een zo optimaal mogelijke preventieve werking van het verbintenissenrecht mogelijk te maken.
Transparantie over (het ontstaan van) klachten en het niet kunnen afschuiven van aansprakelijkheden door een (potentiële) veroorzaker van schade, dient in het wettelijk kader, dat de private beslechting faciliteert, te worden verankerd. Een wisselwerking met het publiekrecht en een daarbij behorende taak voor een toezichthouder is een tweede conclusie van het onderzoek. Hoe ver een toezichthouder moet kunnen ingrijpen in het private afwikkelingskader wordt bepaald door de keuzes die in een onderhandelingsproces moeten worden gemaakt over de mate van transparantie en het kunnen afschuiven van aansprakelijkheden. Een onderhandelingsproces wordt beïnvloed door normatieve overwegingen die per land anders zijn, waardoor een mix tussen het privaatrecht en het publiekrecht ook per land kan verschillen.
De werking van deze mix kan ten slotte worden gewaarborgd via het verankeren van expertise in het speelveld op het gebied van deze claims en aanpalende expertisegebieden zoals productontwikkeling, risicomanagement, de werking van het verbintenissenrecht en privaat- en publiekrechtelijke zorgplichten. Hiervoor zijn aanpassingen in de organisatiestructuur en (toezicht)strategie van en de omgang met experts door de betrokken actoren noodzakelijk. Deze aanpassingen zorgen er ook voor dat organisaties zich aanpassen aan de huidige tijdgeest waardoor innovatie mogelijk blijft en groeimogelijkheden optimaal kunnen worden benut.
Dit boek is een licht gewijzigde versie van haar proefschrift dat zij op 20 december 2017 verdedigde. De inhoud is verder gebaseerd op onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek en kan niet worden beschouwd als een weergave van opvattingen van de AFM.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Woord vooraf 13
Lijst van afkortingen 17
1 Inleiding 19
1.1 Introductie ‘zorgplichtclaims’ 19
1.2 Vraagstelling 22
1.3 Methoden van onderzoek 24
1.4 Doelstelling van het onderzoek 26
1.5 Afbakening van het onderzoek 30
1.6 Opbouw van dit boek 32
2 Een responsieve evaluatie als onderzoeksmethode 37
2.1 Introductie 37
2.2 Een responsieve evaluatie 37
2.3 Waarom een responsieve evaluatie? 40
2.4 Een responsieve evaluatie naar mogelijkheden voor het afwikkelen van zorgplichtclaims, kan dat? 41
2.4.1 Algemene aandachtspunten voor het maken van een vertaalslag 41
2.4.2 Concrete aanpassingen voor het maken van een vertaalslag 44
2.4.2.1 Selectie van deelnemers 45
2.4.2.2 Uitwerking van het organiserend principe 51
2.4.2.3 Het bewaren van een machtsbalans tussen deelnemers 52
2.5 Praktische vormgeving van de responsieve evaluatie 55
3 De drie culturen van denken over schade en schande 61
3.1 Introductie 61
3.2 Algemene uitleg van de drie culturen 62
3.3 De schuldcultuur 63
3.4 De risicocultuur 64
3.5 De voorzorgcultuur 68
3.6 Samenvatting en conclusies drie culturen 71
4 De afwikkeling van zorgplichtclaims in Nederland 75
4.1 Introductie 75
4.2 Het wettelijk kader 75
4.2.1 Reikwijdte afbakening 75
4.2.2 Individuele claimafwikkeling 76
4.2.2.1 Algemeen 76
4.2.2.2 Interne klachtenprocedure (IKP) 76
4.2.2.3 Claimafwikkeling door het Kifid 79
4.2.2.4 Burgerlijk rechter 81
4.2.3 Collectieve claimafwikkeling 82
4.2.3.1 Algemeen 82
4.2.3.2 Collectieve actie 83
4.2.3.3 Wet collectieve afwikkeling massaschade 87
4.3 Samenvatting en conclusies wettelijk kader zorgplichtclaims in Nederland 92
5 Probleemanalyse volgens betrokken actoren 95
5.1 Introductie 95
5.2 Gedeelde probleemanalyse 95
5.2.1 Overeenstemming 95
5.2.2 Het ontbreken van een snelle afwikkelingsprocedure 96
5.2.2.1 De aanwezigheid van procesvertragende elementen in het wettelijk kader 96
5.2.2.2 Een hoge drempel voor de toegang tot het recht voor gedupeerde klanten 98
5.2.2.3 Het gemis van de nodige expertise bij de afwikkeling van zorgplichtclaims onder diverse actoren 104
5.2.3 Het ontbreken van een gewenste controle op het afwikkelingsproces 112
5.2.3.1 Het blijven bestaan van een grote groep individuele klagers 112
5.2.3.2 Het niet kunnen kwantificeren van de risico’s 113
5.2.3.3 Onprofessioneel gedrag van claimentiteiten 113
5.2.4 Het gemis van de waarborg om een duurzaam resultaat te kunnen bereiken 116
5.2.4.1 Angst voor afbreukrisico’s 116
5.2.4.2 Prisoner’s dilemma 117
5.2.4.3 Geen speeltuin 117
5.2.4.4 Gemis van een verankering van het maatschappelijk belang bij de afwikkeling 118
5.3 Samenvatting en conclusies probleemanalyse betrokken actoren 120
6 Oplossingen volgens betrokken actoren 129
6.1 Introductie 129
6.2 Gedeelde oplossingsrichting 129
6.3 Niet gedeelde opties om een duurzaam resultaat te kunnen bereiken 130
6.3.1 Algemeen 130
6.3.2 Het toepassen van de Interventiewet 138
6.3.3 Herstel- en afwikkelingsplannen conform de BRRD 140
6.3.4 Het toepassen van ringfencing 141
6.4 Het vergroten van de macht van claimorganisaties in ruil voor regulering 142
6.5 Het bevorderen van een progressief optredende en creatief opererende toezichthouder op het gebied van zorgplichtclaims 150
6.5.1 Introductie 150
6.5.2 Opties voor invulling van de rol van een toezichthouder op basis van zijn huidige bevoegdheden 152
6.5.3 Kritiek op het huidige opereren van de toezichthouder bij de afwikkeling van zorgplichtclaims 163
6.5.3.1 Kritiek op de houding van de toezichthouder 163
6.5.3.2 Principiële kritiek op een rol voor een toezichthouder bij de afwikkeling van zorgplichtclaims 166
6.5.4 Opties voor de invulling van een rol voor een toezichthouder op basis van nieuwe of aanscherping van zijn huidige bevoegdheden 168
6.5.4.1 Nut en noodzaak van extra bevoegdheden voor een toezichthouder op het gebied van zorgplichtclaims 168
6.5.4.2 Concrete vormgeving mogelijke nieuwe bevoegdheden voor een toezichthouder 171
6.6 Het waarborgen van expertise op het gebied van zorgplichtclaims en daaraan gelieerde kennisgebieden binnen alle actorgroepen in het speelveld van de afwikkeling van zorgplichtclaims 188
6.6.1 Algemene toelichting 188
6.6.2 Het waarborgen van voldoende expertise bij toezichthouders en financiële ondernemingen 188
6.6.3 Het(meer)specialiseren van oorspronkelijk grotendeels generalistisch opererende actorgroepen 191
6.7 Samenvatting en conclusie oplossingen betrokken actoren 195
6.7.1 Algemeen gedeelde conclusie 195
6.7.2 Samenvatting en conclusie vergroting macht van claimorganisaties 197
6.7.3 Samenvatting en conclusie rol toezichthouder 199
6.7.4 Samenvatting en conclusie waarborgen expertise 205
7 De normatieve overwegingen van de betrokken actorgroepen 209
7.1 Introductie 209
7.2 De normatieve overwegingen van de actorgroepen 210
7.2.1 Een verdere juridisering van de samenleving via uitbreiding van het publiekrecht 210
7.2.2 Een zich verder ontwikkelende claimcultuur 213
7.2.3 Het aanpakken van de pech-moet-weg-gedachte 215
7.2.4 De eigen verantwoordelijkheid van de consument 218
7.2.5 Verbreding van de toegang tot het recht 221
7.2.6 De mogelijkheid en wenselijkheid van maatwerk op micro- of macroniveau 222
7.2.7 Autonomie van procespartijen 225
7.2.8 Bemoeienis van de overheid bij het afwikkelen van massaclaims 228
7.2.9 De mogelijkheid en wenselijkheid van vermenging van privaat- en publiekrecht 233
7.2.10 Een preventievewerking met betrekking tot het opereren van financiële ondernemingen 236
7.3 Samenvatting en conclusies normatieve overwegingen betrokken actoren 239
8 Conclusies en aanbevelingen 247
8.1 Introductie 247
8.2 Zorgplichtclaims in het licht van ‘schade en schande’-denken 248
8.3 Vormgeving van de afwikkeling van zorgplichtclaims in Nederland 250
8.4 De afwikkeling van zorgplichtclaims: problemen en oplossingen 252
8.4.1 Introductie 252
8.4.2 Probleempercepties van betrokken actoren 252
8.4.3 Suggesties voor en oordelen over oplossingen door betrokken actoren 254
8.5 Onderliggende normatieve overwegingen 260
8.6 Uitwerking van haalbare oplossingen 263
8.6.1 Introductie 263
8.6.2 Het vergroten van de macht van claimorganisaties 267
8.6.2.1 Invoering van een collectieve schadevordering versus regulering 267
8.6.2.2 De beperking van de groep opt-outers 269
8.6.3 Een progressief optredende en creatief opererende toezichthouder 270
8.6.4 Een optimaal opererende professional in hetspeelveld van de afwikkeling
8.6.4.1 Hetwaarborgen van voldoende expertise in de organisatie van financiële ondernemingen en toezichthouders 276
8.6.4.2 De aanpassing van huidige toezichtstrategieën en de totstandkoming van output-afspraken bij financiële ondernemingen 277
8.6.4.3 Het waarborgen van voldoende expertise onder rechters en advocaten 279
8.7 Aanbevelingen 281
8.8 Reflectie en discussie 287
Bijlagen 291
A Literatuur 293
B Jurisprudentieregister 317
C Nederlandse en Europese wet- en regelgeving, brieven en overige beleidsdocumenten 319
D Begrippenkader 323
Trefwoordenregister 331
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan