De ‘lean methode’ gaat met name in op het beperken van risico’s en onzekerheid voor een startende ondernemer. Diverse methodes worden bij ‘lean’ gebruikt om de risico’s over het product, de klant en de markt snel en doeltreffend te minimaliseren.
Het serieuze managementkarakter van ‘lean’ blijkt uit het recent verschenen The Innovator’s Method, uitgegeven door de prestigieuze Harvard Business Review Press. Met de aansprekende ondertitel ‘Bringing the Lean Start-up into your organization’ hebben de auteurs Nathan Furr en Jeff Dyer alle ‘lean’ uitgangspunten onderzocht en helder op een rij gezet. De methode die de auteurs uitwerken, omvat de fases Insight, Problem, Solution, en Business Model. Kern is het snel helder maken van het Minimum Viable Prototype (MVP) . Het boek is helder en met per fase een set aan Tools & Tests kun je direct aan de slag.
Naast dit boek is uitgever O’Reilly de Lean Series gestart met Eric Ries aan het hoofd als Series Editor. Een slimme stap om een populaire trend te ondersteunen met publicaties. Het eerste boek in de reeks is Running Lean (‘Iterate from Plan A to a plan that works’) van Ash Maurya. Een zeer uitvoerige uitwerking van de ‘lean methodiek’ aan de hand van het Business Canvas Model. Maurya gaat stap voor stap door de Bouw, Meet en Leer cyclus van de methode. Hij benadrukt de rol van visualisaties om een product onder de ogen van de potentiële klant te brengen. Voor de beginnende ‘lean’ gebruiker is de koppeling aan het werk van Alexander Ostenwalder een interessant uitgangspunt.
‘Lean’ kent niet alleen breedte. Het boek Lean Analytics (‘Use Data to Build a Better Startup Faster’) van Alistair Croll en Benjamin Yoskovitz gaat diep in de kwantitatieve kant van ‘lean’. Een stevige pil met het wat en hoe van meten. Tientallen online en offline tools en technieken worden door de auteurs aangereikt: polls, interviews, online feedback tools, sociale media meters etc. Wat met name waardevol aan dit boek is dat je je hele proces inricht om te meten.
(Voor een overzicht bekijk de meest recente lijst hier. De meeste titels zijn via Managementboek.nl te verkrijgen.)
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.