We selecteerden eerst dertien titels die we als shortlistwaardig bestempelden. Elk jurylid las deze boeken van voor naar achter en weer terug. En kende vervolgens met een extra kritische blik waardering toe aan de verschillende beoordelingscriteria. Gewapend met de nodige argumenten voor ieders vijf favorieten begonnen we aan de vergadering. Ging het er hard aan toe? Nou dat niet gelukkig. Al waren er een aantal boeken die stevig besproken werden voordat een definitief oordeel werd geveld. Een paar uur laten waren we er uit. Vijf topboeken die we aandragen als genomineerden voor de prestigieuze prijs ‘Managementboek van het Jaar 2018’. Over uiteenlopende thema’s, met een diversiteit aan toepassingsmogelijkheden en allemaal op eigen wijze zeer relevant in het huidige zakenleven. Waarom deze vijf boeken? Onder meer om deze redenen:
No Risk No Fun – Robert ’t Hart en René Pennings
Een niet-sexy en complex thema als risicomanagement interessant en uitdagend maken: het is gelukt met een combinatie van theorie, tools en boeiende voorbeelden. Geschreven voor directeuren, toezichthouders, managers en medewerkers. Want risico’s manage je met z’n allen en dat is nog leuk ook.
Échte winst – Petra Hoogerwerf
Maatschappelijke impact is een terecht hot topic voor bedrijven, het enkel nastreven van financiële winst is niet meer van deze tijd. Dit boek bedient de lezer rijkelijk met checklists en lijstjes met kernvragen om de cruciale vertaling van theorie naar praktijk te maken. Het laat bij veel lezers de vonk overspringen om aan de slag te gaan.
Iedereen verandert, nu wij nog – Hans Vermaak
Het richt zich op alle lagen van de organisatie, want veranderaars bevinden zich overal. Daardoor vult het een gat in het brede scala aan verandermanagementboeken. Het gaat in op de complexe achtergrond van de thematiek en zet lezers aan om het proces bij zichzelf te laten beginnen.
Robot aan het stuur – Jochanan Eynikel
Een actueel thema wordt adequaat, diepgaand en op aansprekende wijze neergezet, waarbij extra aandacht is voor de ethische consequenties. Gewaagde stellingen en originele voorbeelden passeren de revue. Achter elk technologisch ontwerp zitten menselijke beslissingen, met soms vergaande gevolgen.
The future of shopping – Jorg Snoeck en Pauline Neerman
Een vlot boek met een zeer realistische visie over wat ons de komende jaren te wachten staat. Het geeft inzicht in de demografische verschuivingen en technologische ontwikkelingen die het huidige retail-landschap op z’n kop zetten. Het gedachtegoed is onderbouwd met harde gegevens en sprekende voorbeelden.
Kijk, in feite zijn deze boeken natuurlijk allemaal winnaars. Je zult als auteur maar een boek hebben geschreven dat als een van de vijf allerbeste van het jaar wordt genomineerd. Dat lijkt me al een feestje waard. Namens mijn jurycollega’s en mijzelf wil ik hen en de uitgevers alvast van harte feliciteren. Wie daadwerkelijk het allerbeste boek heeft geschreven maken we bekend op 19 april. Nog even geduld dus!
Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl Ze is de voorzitter van de jury voor het Managementboek van het Jaar 2018 (#Mgtboek2018). De jury bestaat verder uit Louis Thörig, Carla Verwijs, Pierre Spaninks, Mirella Visser en Betrand Weegenaar.
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.