1 Logica van het gevoel door Arnold Cornelis
‘De titel van dit boek sprak mij meteen aan. Logica en gevoel worden vaak tegenover elkaar gesteld, maar Cornelis verbindt ze. Emotie is zelfs het enige waardoor je kunt leren. Logica van het gevoel bevat meerdere lagen. Als ik het nu doorblader, valt me op dat Cornelis ook veel over identiteit schrijft, dat was me eerder niet opgevallen. Ik zou Cornelis ontmoeten bij een sessie, maar voor die kon plaatsvinden, overleed de auteur.’
2 Lean Thinking door James Womack, Daniel Jones
‘Mijn nummer 2 gaat echt over mijn vakgebied, procesmanagement. Lean gaat – meer dan Business Process Redesign – uit van het positieve. Hoe richt je je processen optimaal in voor je klanten? Lean thinking is een van de eerste boeken over Lean: je leest de verbazing over de revolutionaire aspecten er hier en daar in terug. Mooie is dat het boek niet belerend is, maar wel gevestigde opvattingen ter discussie stelt. Hoe het ‘achterstevoren denken’, beginnen bij het einde van het proces , praktisch werkt vond ik bijvoorbeeld heel nuttig.’
3 The Black Swan door Nassim Nicholas Taleb
‘Nog een boek waar je wat aan hebt tijdens de crisis, is The black swan. Taleb waarschuwt voor de aanname dat zaken die nooit voorkwamen, vast ook niet gaan gebeuren. Soms gebeuren deze ‘zwarte zwanen’ wél en hebben ze grote impact. Ik kijk dus hoe ik organisaties zó kan inrichten dat ze met onzekerheid kunnen omgaan, omdat hun lerend en verandervermogen groot is. Zo doe ik bijvoorbeeld liever veel kleine projecten dan een hele grote. Ik hou van boeken die ‘waarheden’ ter discussie stellen. Als je daar in meegaat, zet een boek je op een ander been en verrijkt het je.’