Of het nou gaat om een relatie, baan, koopwoning of het krijgen van kinderen. Ze leven in ‘situationships’, want in een wereld met zoveel keuzemogelijkheden stellen Millennials het maken van keuzes liever uit. Er bestaan inmiddels labels voor: ‘emerging adulthood’, ‘extended adolescence’, ‘prolonged childhood’. En hun ouders moedigen dit aan: don’t grow up, it’s a trap. Hypotheeklasten, jengelende kinderen, stress op het werk… blijf liever genieten van je vrijheid.
De intentie is goed maar… eeuwig jong blijven, dat is pas een ‘trap’. Want dat zorgt voor het in de wacht zetten van levensdromen. Uit onderzoek blijkt dat 4 op de 10 Millennials het stichten van een gezin als een financieel risico ziet. En alhoewel ze niet slecht verdienen voelen ze zich beperkt in het maken van grote keuzes. Ze hebben het gevoel dat ze financieel weinig regie kunnen pakken. En dat is niet alleen een gevoel. Doordat de woonlasten bijna de helft van hun salaris opslokken houden ze aan het einde van de maand verrassend weinig over. Ze zitten klem. En dat voor een generatie die juist vooral niet vast wil zitten.
De druk en stress die dit geeft leidt tot cynisme: ‘Ach joh, laat maar…ik geef m’n laatste geld wel uit aan een festival, dat huis komt er toch nooit’. Oudere generaties onderschatten het negatieve effect hiervan en bestempelen Millennials als verwend omdat ze een hoog uitgavepatroon hebben. ‘De pechgeneratie, kom op zeg… ze moeten niet zeuren want ze hebben het toch hartstikke goed’... Ok, ze kunnen naar de Starbucks en naar de nagelstudio. Maar eerlijk, wat wil jij liever? Gelnagels en een latte macciato of een huis? De generatie die kritiek geeft zijn de ouders en grootouders die zelf in té grote huizen blijven wonen en daardoor de woningmarkt voor hun (klein)kinderen op slot zetten. Millennials zijn niet verwend, maar verwaarloosd.
Wat te doen? Wees enthousiast over de mooie kanten van het ouder worden en de kansen die het maken van vervolgstappen met zich meebrengt. Indien mogelijk, geef Millennials schenkingen of leningen, in deze fase kunnen ze het goed gebruiken. Als de erfenis komt zijn ze namelijk zo’n 60 jaar oud en dan hebben ze er niet meer zoveel aan. Voorzie hen van advies over financiële constructies en planning rondom studieschuld aflossen, hypotheek afsluiten en sparen voor later. Haal de angst weg en laat zien dat beleggen en pensioen opbouwen toegankelijker is dan ze denken.
Durf ook feedback te geven over hun uitgavepatroon. Millennials zijn kinderen van de welvaart en dat is te zien in hun koopgedrag. Financieel bewustzijn, zuinigheid en budgetteren moet je leren. Kleine aanpassingen kunnen al voor meer financiële ruimte zorgen. Waarschuw hen voor ‘too good to be true’ crypto adviezen van gelikte finfluencers op TikTok. Kortom, help hen hun financiële mogelijkheden te ontdekken en bewuste keuzes te maken met oog op hun toekomst. Dit zal een mate van stabiliteit en zekerheid geven die ze in deze wankele wereld goed kunnen gebruiken. Dat is het soort vastigheid dat ze écht wel willen.
Managementboek Magazine
Dit artikel is verschenen in de papieren editie van Managementboek Magazine in mei 2025.
Bekijk deze editie >
Kom ook
Op woensdag 4 juni geeft Kim Jansen samen met Thijs Launspach, Aart Bontekonin en, Martijn van Rossum de Masterclass Leidinggeven aan generaties op de nieuwe werkvloer.
Bekijk het programma >
Over Kim Jansen
Generatie-expert en sociaalpsycholoog Kim Jansen werkte jarenlang op het snijvlak van hr, trainerschap en onderzoek. Sinds 2014 is ze inspirerend spreker en senior trainer. Met dit boek spoort ze je aan om het beste uit alle generaties te halen voor een future-proof organisatie.