Gezien het internationale karakter lijkt Arets’ boek zeer geschikt voor een vertaling. Arets bezocht voor Brand expedition namelijk twintig Europese merken tijdens een unieke reis: de Brand Expedition. Hij zegde zijn baan op, verzamelde sponsors en mediapartners om zich heen en trok in een authentiek Volkswagen T2 busje vijf maanden Europa in. De vertaling is kansrijk omdat de merken die hij behandelt al enorm veel fans op social media platforms hebben. Een aantal merken heeft bovendien medewerking toegezegd.
Het idee achter crowdfunding is dat veel particulieren een klein bedrag investeren en dat deze kleine investeringen bij elkaar het project volledig financieren. Dit in tegenstelling tot bankkredieten en grootinvesteerders zoals business angels, waarbij er sprake is van slechts één of enkele investeerders die een groot bedrag inbrengen. Arets haalde bij 171 investeerders 20.000 euro op, waarmee vertaling, druk en vormgeving werden betaald.
Maar er zijn meer bijzonderheden: In samenwerking met Layar heeft hij augmented reality-elementen aan het boek toegevoegd, en hij doet een oproep op YouTube om mee te doen aan de grootste voorleesmarathon die ooit is gehouden. Het voorleesboek? U raadt het goed: Brand Expedition van Arets zelf.
Kortom: Arets. A suitable case for marketing!
(Fotografie door Ramon van Jaarsveld)
Over Justin van Lopik
Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.