Het meest voorkomende probleem in digitale transformatie is het feit dat er een kloof bestaat tussen de wereld van de digitale experts en de strategische leiders van bedrijven. Digitale experts zijn vaak jonge mensen die zich als specialisten ontwikkelen en ze spreken niet dezelfde taal als de vaak oudere bedrijfsleiding. Digitale experts krijgen daardoor niet vaak of niet snel genoeg de belangrijke onderwerpen op de agenda van de senioren en digitale verandering gaat daardoor te langzaam. Dat betekent voor het bedrijf dat er ruimte ontstaat voor disruptie door nieuwkomers in de markt en voor de digitale experts is het frustrerend om steeds tegen muren aan te lopen. Met de juiste inspanningen van beide kanten kan dit voorkomen worden.
De generatie tussen Millennials en babyboomers
Ik ben geboren in 1976 en ben daardoor exact een generatie tussen de Millennials en baby boomers in. Dat is voor Digitale Transformatie heel nuttig, want Millennials zijn de generatie die geen leven zonder internet kent en de babyboomers zijn doorgaans de C-Levels van grotere bedrijven. De helft van mijn leven verliep zonder internet en de helft met. Ik ben jong genoeg om nog in contact te staan met Millennials en hun uitdagingen te snappen en oud genoeg om direct samen te kunnen werken met C-levels. Dat is een kans om een brug te slaan tussen de partijen en te helpen digitale kennis op een gezonde manier te verspreiden in organisaties. In mijn werk als European Head of Curriculum Design van Google Digital Academy ontwikkel ik daarom Masterclasses en opleidingen waarin digitale experts en C-Levels samen de strategie voor Digitale Transformatie vormgeven.
Ben je een C-Level? Filter de digitale ondernemers niet je bedrijf uit!
Als jong digitaal talent te vaak tegen muren loopt in organisaties, kunnen er twee dingen gebeuren: (1) ze besluiten om zich er bij neer te leggen en verliezen de behoefte om de omgeving te veranderen of (2) ze besluiten om te vertrekken naar een ander bedrijf waar hun ondernemende geest meer vrijheid heeft. Deze combinatie is dodelijk voor bedrijven. De veranderkracht verdwijnt geleidelijk uit de organisatie en deze raakt in feite verlamd. Het is dan slechts een kwestie van tijd voordat de business ingehaald wordt door nieuwe spelers.
Ben je een Millennial? Pas je hoe dan ook niet aan de status quo aan!
Voor de jonge digitale talenten is alleen het eerste scenario een probleem. Er zijn namelijk genoeg bedrijven die staan te springen om mensen met digitale veranderkracht en ze zijn heel moeilijk te vinden, dus er is altijd een plek voor je als je dat talent hebt. Jonge professionals denken vaak dat de senior leiders van bedrijven niks om digitaal geven en dat ze de rem op transformatie zijn. In mijn gesprekken met C-Levels blijkt echter zonder uitzondering dat Digitale Transformatie overal hoog op de agenda staat. Digitale experts die weten hoe ze de organisatie om hun heen kunnen veranderen hebben daarom een hoge marktwaarde en juist die waarde gooi je weg als je jezelf aanpast aan de status quo. Blijf dus altijd een ondernemer!
Digitale Transformatie kun je leiden vanaf elke plek in een organisatie
Digitale denkers aan het werk is een career guide voor jonge digitale talenten, die je helpt om een leider van Digitale Transformatie te worden ongeacht de plek die je in een organisatie hebt. Als je weet waar je heen wilt en je bent in staat mensen te mobiliseren, dan ben je een leider. Daar heb je geen formele autoriteit voor nodig. Het boek helpt je je passies en talenten te vinden, want dat zijn de krachtigste bronnen van informele autoriteit en je krijgt er de energie van om door muren heen te breken. Het boek biedt tools om in complexe en vaak politieke situaties toch je doel te bereiken. Het boek geeft daarnaast C-Levels een kans om over de schouder van Millennials mee te kijken naar de uitdagingen waar deze tegen aanlopen. Met die kennis kunnen bedrijfsleiders gericht nadenken hoe ze een omgeving kunnen creëren waar jong talent zich gesteund voelt in het interne ondernemerschap, zodat de veranderkracht in de organisatie optimaal benut wordt.
Joris Merks-Benjaminsen brengt digitale experts en bedrijfsleiders samen om een toekomstgerichte strategie te ontwikkelen. Hij werkt als European Head of Curriculum Design bij Google Digital Academy en ontwikkelt masterclasses en trainingen om professionals en ondernemingen te helpen in hun digitale transformatie. Met zijn verfrissende manier van denken won hij prijzen als de Dialogue Marketeer of the Year 2012, de Grand Prix des Etudes Marketing 2008, de Gold European Design Award 2013 en de Hans du Chatinier Award 2001. Zijn boeken Schizofrene marketing, over de integratie van online- en offline marketing en Online Brand Identity ontvingen beiden de marketingliteratuurprijs (2013 en 2015). Digitale denkers aan het werk is zijn nieuwste boek.
Over Joris Merks-Benjaminsen
Joris Merks-Benjaminsen is een prijswinnend auteur. Hij had een leidende rol bij Googles initiatieven op het gebied van Diversity, Equity & Inclusion en was een van de hoogst scorende managers in de historie van het bedrijf. Tegenwoordig geeft hij trainingen voor managers en leiders over het bouwen van teams en organisaties met de juiste balans tussen menselijkheid en prestatiedruk.