Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Gelukkig druk?! - Kan werkdruk je gelukkig maken?

Stel je eens voor dat je werkdruk niet alleen als probleem ziet maar het reguleren daarvan ook als mogelijkheid om gezond en effectief te organiseren. In Gelukkig druk?! is deze visie toepassingsgericht uitgewerkt. Een preview.

Maarten de Winter | 9 januari 2017 | 3-4 minuten leestijd

Kan werkdruk je gelukkig maken? Natuurlijk kan dat, hoor ik je denken. Het is immers helemaal niet fijn om werkloos te zijn. Toch wordt werkdruk vaak met ongeluk geassocieerd. Dat begrijp ik. Volgens Gallup is in Nederland slechts 9% van de medewerkers ‘engaged’ (bevlogen). Wanneer maakt werkdruk dan gelukkig en zit dat geluk in de persoon of in de situatie? Even een analogie: wanneer een bloem bloeit, komt dat dan door de bloem of door de situatie? Kunnen we de situatie zo maken, dat veruit de meeste bloemen gaan bloeien? Natuurlijk kan dat, denk je weer. Kunnen we dan werk zo inrichten dat mensen gelukkig druk zijn? Wat zou je dan kunnen doen om daar samen aan te werken? Daarover gaat dit boekje.

De tijd dringt

De tijd wordt bij veel professionals van buitenaf gereguleerd en regeert daarmee ook ieders persoonlijke tijdsbeleving. De algemene ervaring is dat tijd iets is dat steeds sneller gaat en dringt. Als je geleefd wordt door de klok, dan word je daar ongelukkig van. Er is een groeiend besef dat het nodig is om hoe wij omgaan met tijd over een andere boeg te gooien. We zullen bijvoorbeeld moeten leren om te gaan met de vele prikkels. Uiteraard begint dit ermee op een andere manier over tijd en tijdbeleving te denken.

Werkdrukbeleid

In ieder geval begint dat volgens ons niet met het formuleren van de vraag: wat gaan we doen om (jouw) werkdruk op te lossen? Want wat je aandacht geeft groeit en met deze vraag maken we werkdruk- als-probleem groter en het geluk dus kleiner. Verreweg de meeste mensen worden geïnspireerd wanneer zij van waarde voor klanten of collega’s zijn. Een betere startvraag zou dan zijn: hoe kun je jouw tijd waardevoller maken voor klanten of collega’s? Want tijd is schaars en tijd  raakt alle medewerkers en klanten van je organisatie. Wat zou er gebeuren als we waardecreatie als doel van werkdrukbeleid kiezen? Zo’n beleid is er nog niet, maar deze verbinding tussen duurzame inzetbaarheid en productiviteit zou zeker thuishoren op de agenda van het managementteam.

Waardecreatie

Wat waardecreatie is en kan zijn is een eerste en cruciale vraag. Juist ook in een tijd waarin klanten steeds minder tijd hebben. Tijd is geld (lage kostprijs, hoge kwaliteit) en tijd is snelheid (korte levertijd, helder proces) waren al bekende mogelijkheden voor waardecreatie. Maar nog goedkoper en nog sneller werkt niet meer. In de huidige tijd is waardecreatie ook mogelijk met het vergroten van de kwaliteit van de tijd; de klantbeleving en de aandacht voor individuele klanten. Hier aan werken is niet alleen goed voor de klant, maar ook voor de bevlogenheid in de organisatie. Dit drijft innovaties en de vernieuwing van bedrijfsvoering, management en leiderschap. De integraliteit van deze veranderingen maakt duurzame inzetbaarheid onderdeel van de transitie.

Gelukkig druk?!

Samen met kennispartners van waardecreatie netwerk Archimedes heb ik opnieuw nagedacht over werkdrukbeleid. Ik kon daarbij terugvallen op meer dan 10 jaar eigen ervaring met advisering op dit thema bij de overheid. Dat kon ik binnen Archimedes verdiepen en verbreden met onderzoekers, psychologen, bedrijfskundigen en leiderschapsadviseurs. Dat heeft geleid tot een geïntegreerde zienswijze, denkwijze, werkwijze en interventiewijze. In een overzichtelijk en kleurrijk boekje word je hierin meegenomen.

Doelgroep

We hebben het met de doelgroep van HR-organisatieprofessionals, ontwikkelingsgerichte managers en veranderkundigen voor ogen geschreven. Wanneer je de waardecreatie wilt vernieuwen en ook bij veranderopgaven tegen de beperkingen van schaarse tijd aanloopt, vind je hier richting in die verandering, methoden en tools om daarmee gelukkig aan de slag te gaan.

Maarten de Winter is econoom en oprichter van Waardecreatie netwerk Archimedes. Zij geven adviezen aan uiteenlopende organisaties om de werkdruk in balans te brengen voor duurzame inzetbaarheid en helpen de ruimte en het perspectief in de ontwikkeling te vergroten. Hij is de auteur van Gelukkig druk?!

Over Maarten de Winter
Maarten de Winter (1962) is econoom. Hij droeg eindverantwoordelijkheid in het bedrijfsleven en leidde projecten bij de overheid. Sinds 2000 werkt hij met passie als organisatieadviseur. Nu is hij verbonden aan p2.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden