Het ‘geheim’ van bol.com intrigeert veel mensen in Nederland en België, zoveel is mij wel duidelijk geworden. En eerlijk is eerlijk: de ongelofelijke geschiedenis van bol.com verdient het toch om verteld te worden?
In Het geheim van bol.com vertel ik wat we allemaal hebben meegemaakt en hoe het heeft kunnen gebeuren. Welke keuzes we hebben gemaakt en waarom. De moeilijke en de leuke momenten. De unieke cultuur en het talent van de medewerkers. De keren dat we ongelofelijk veel geluk hebben gehad en de momenten waarop we het verschil hebben gemaakt. Kortom: hoe bol.com succesvol is geworden, maar ook hoe het bedrijf er al achttien jaar in slaagt om succesvol te blijven.
Ik doe dat aan de hand van een aantal thema’s die bepalend zijn in het succes van bol.com. Thema’s als ‘groter durven denken’, ‘vernieuwen als het nog kan’, ‘de kracht van het netwerk’ en ‘altijd op jacht naar schaalvoordelen’. Ik verklaar de rol van het merk en de enorme kracht van data en technologie. Maar ook de ‘zachtere’ factoren komen aan bod: onze ervaringen met verschillende type aandeelhouders en op welke wijze zij medebepalend zijn geweest in ons succes. Ook sta ik uitgebreid stil bij de cultuur van een snelgroeiend bedrijf: hoe bouw je een bedrijf dat groeit van niks naar meer dan een miljard euro omzet, en van een handvol mensen naar meer dan duizend? Traditionele managementmodellen zijn dan niet zo geschikt, maar wat dan wel?
In het laatste deel kijk ik vooruit naar de toekomst van winkelen. Een nauwelijks groeiende retailmarkt, een groot en snelgroeiend aandeel voor online, een groei van bestedingen bij buitenlandse partijen, de opkomst van platformen die alle kenmerken hebben van ‘winner takes all’, de opkomst van kunstmatige intelligentie en slimme assistenten, stembesturing als nieuwe interface die vooralsnog gedomineerd wordt door een beperkt aantal wereldwijd opererende partijen: winkelen gaat in de toekomst nog meer over software en algoritmes dan over stenen en producten. Welke rol is daarbij voor een lokale grootmacht als bol.com weggelegd? Hoe kunnen andere partijen het beste reageren op de aankomende veranderingen?
Kortom, Het geheim van bol.com geeft een zeldzaam kijkje achter de schermen van bol.com in een tijdperk waarin de wereld de stap naar online maakte. Een fascinerend verhaal over het opnieuw uitvinden van winkelen, groot durven denken, de drang naar continue vernieuwing, de kracht van samenwerken, de unieke cultuur en omgaan met teleurstellingen en succes. Een boek vol anekdotes dat leest als een jongensboek.
Michel Schaeffer was ruim 14 jaar directielid van bol.com; een periode waarin het bedrijf zich ontwikkelde van startup tot het leidende e-commercebedrijf van de Benelux. Hij werd onder andere uitgeroepen tot Direct Marketing Man en Adverteerder van het Jaar. Sinds zijn vertrek bij bol.com is hij commissaris bij Q-Park, Hans Anders en CBRE Dutch Retail fund. Daarnaast adviseert hij private equity bedrijven, corporates en startups over digitale en groeistrategieën. Hij is de auteur van Het geheim van bol.com