Als je begint te lezen ervaar je dat dit boek slim is samengesteld. Het leest echt als een verzameling mooie verhalen die een groep oud collega’s elkaar zouden vertellen als ze na jaren weer eens samen in de kroeg zitten om de mooiste oude koeien weer eens uit de sloot te halen. En ook als je er zelf niet bij was is het dan heerlijk om de sappige anekdotes te horen.
Bol.com heeft net als de meeste internetstartups een roerig leven achter de rug. Begonnen als dochter van Bertelsmann heeft het team van bol ook mee mogen maken dat de bomen de hemel in leken te groeien. Wie kan hier ook claimen dat zijn baas of investeerder ging klagen dat er onvoldoende geld werd uitgegeven? En wie weet wat het is dat je meer klanten hebt dan je aankunt, maar dat je door echt teamwork gewoon het weer weet te fixen. Maar ook dat je via via hoort dat je eigenaar je wil verkopen zonder dat jij het weet.
Als winkeliers klagen dat webwinkels het altijd veel gemakkelijker hebben, dan zal ik ze voortaan dit boek aanbevelen. Ook het leven van een webshop directie gaat bepaald niet over rozen. Ook webshops maken lang niet altijd winst. 5% EBITDA is al een hele prestatie, maar in het echte leven is dat nog geen echte winst. En ook bol.com heeft al meerdere keren haar bakens radicaal moeten verzetten om haar markt niet te verliezen. Je zal in deze tijd nog maar moeten bestaan van cd en game omzet, dan heb je echt een probleem. Het team van bol.com zag dit tijdig aankomen en was de bakens al aan het verzetten toen nog vrijwel niemand deze trendverschuiving zag aankomen. Maar hoe deden ze dat? En hoe zagen ze eerder dan de rest wat er ging gebeuren?
Als webshop en als grote retailer hebben ze niet alleen heel veel klanten, maar liggen ze ook voortdurend met hun oor op de grond om heel erg goed te luisteren naar wat hun klanten denken, doen en vinden. Daarbij maken ze heel erg slim gebruik van data en werken ze voortdurend aan het verbeteren van hun processen en het optimaliseren van de klantervaring.
Hoezo, webshops hebben het veel gemakkelijker? Het team achter bol.com durft elkaar telkens weer uit te dagen en gaat geen enkele discussie uit de weg. Niets is onaantastbaar en alles wordt telkens weer scherp tegen het licht gehouden op ongeveer alles. Wat vandaag goed is kan vast morgen al beter, dus testen, bijsturen en optimaliseren zijn een dagelijkse must! Je bent slechts zo goed als de ervaring die jij jouw klanten vandaag kunt bezorgen. Als je echt wilt scoren zul je ook het lef moeten hebben om enorme risico’s in te schatten en te durven nemen. Dit heeft niet alleen tot gevolg dat Bol.com zich voortdurend heeft weten te vernieuwen. Het heeft er ook regelmatig voor gezorgd dat het hele team met klotsende oksels rakelings langs de afgrond moest laveren. Dat maakt dit boek ook regelmatig echt spannend om te lezen en de diverse cliffhangers houden je ook echt betrokken bij de avonturen van dit bedrijf en haar team.
Het geheim van bol.com is echt een pageturner die je als je niet oppast uit je slaap zal houden. Menig ondernemer in retailland, zowel online als offline kan hier lessen van leren en inspiratie uit halen. Ik zou dus zeggen, dit boek kan en mag je niet missen!
Over Fred Rutgers
Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.