Waar het boek zich onderscheidt van andere boeken op het vakgebied, is de aandacht die geschonken wordt aan de zogenoemde 'strategische scholen'. Door stil te staan bij de verschillende scholen (contingenties) ontstaat er in het proces van strategiebepaling eenduidigheid over het begrip strategie.
Vermeldenswaardig vind ik ook dat in het boek aandacht is voor de belanghebbenden van een organisatie; de stakeholders. In de huidige complexe samenleving, waar sprake is van voortdurend afwegen van tegenstrijdige belangen, is dat een must.
De kracht van het boek van Aimé Heene zit in een duidelijke koppeling tussen theorie en praktijk. Zo bevat werkblad 7 een oefening om binnen een groep die zich bezighoudt met strategievorming, tot begripsvorming te komen. En de ervaring leert dat een heldere en eenduidige begripsvorming processen versnellen.
De degelijkheid van het werk van Heene komt in het tweede deel tot uiting. Met maar liefst 115 werkbladen wordt je ondersteund bij het bepalen van je organisatiestrategie. Iets minder positief ben ik over de mate van toepasbaarheid van een aantal werkbladen ten behoeve van not for profit organisaties. Maar al met al ben ik blij met het 'Praktijkboek strategie'.