Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Waar een wil is, is succes

'Waar een wil is, is succes (Zó komt de zaak in beweging!)'van Dirk-Jan de Bruijn behandelt verandermanagement binnen organisaties en bedrijven. Al wil de auteur het woord 'verandermanagement' liever aan de wilgen hangen. Hij is namelijk van mening dat men verandering (lees: interne verandering op psychologisch vlak) niet kan sturen of afdwingen volgens de standaard managementmanieren. Dit standpunt onderbouwt hij overtuigend. Zijn verhaal is vooral voor directie en middenkader, die hun medewerkers of collega's in beweging willen brengen, een aanrader.

Angelina Hammond | 19 november 2013

De cover van het boek is enigszins misleidend: door de titel 'Waar een wil is, is succes' mét een enthousiaste parachutist op de cover lijkt het boek aanvankelijk op een zelfhulpboek. Niets is minder waar. In het boek richt Dirk-Jan de Bruijn zich voornamelijk op groepen en groepsgedrag waarbij hij de individuele perceptie echter niet volledig buitensluit. Het ìs geen doorsnee managementboek, want de auteur wil de geijkte paden van interne organisatieprocessen juist vermijden, de boel 'wakker schudden' of in ieder geval onder een andere loep nemen. Mijns inziens slaagt hij daarin. Het boek bevat 155 pagina's, inclusief de laatste hoofdstukken 'Achter de coulissen' en 'Tot slot'die mij enigszins in verwarring brachten door een totaal andere invulling vergeleken met de vorige hoofdstukken. 'Achter de coulissen' gaat namelijk over het (schrijf) proces van de totstandkoming van het boek. Gevolgd door een relaas over managementadviseurs en auteurs van andere managementboeken die Dirk-Jan de Bruijn hebben geïnspireerd. Het allerlaatste hoofdstuk van het boek 'Tot slot' begint met een checklist om de organisatievitaliteit te bepalen aan de hand van multiple choice vragen, afgerond met een hoofdstuk over het Talent en Motivatie Analyse (TMA) assessment. Interessante hoofdstukken die eigenlijk meer een appendix vormen, want het verhaal Dirk-Jan de Bruijn is luid én duidelijk in de voorafgaande hoofdstukken. Het boek begint namelijk nieuw, spankelend met de terechte opmerking dat 'mensen in beweging krijgen' meer vereist dan de gangbare managementstijlen. Transformatie vereist een andere en goed doordachte aanpak, dat maakt Dirk-Jan de Bruijn goed duidelijk. Een ander pluspunt is ook dat het boek niet vergeven is, zoals vele andere aanverwante boeken, van talloze schema's en grafieken. Het boek leest makkelijk weg en gebruikt best and worst case scenario's goed om de theorie te onderbouwen of toe te lichten. Het is een duidelijk boek waarmee u een aantal zaken direct in praktijk kunt brengen. De auteur reikt gedachtegoed en tools aan om mensen te betrekken en in beweging te krijgen door de balans te vinden tussen 'sense of urgency'en 'sense of excitement'. En daarin de juiste personen te koppelen aan de verschillende rollen van 'aanjager' tot en met de uitvoerder. Uiteindelijk komt het op het alom bekende thema neer: what's in it for me? Wanneer u dat kunt combineren met het gevoel van noodzaak en bevlogenheid, dan heeft u de gouden mix te pakken: dan krijgt u iedereen in beweging en zó de zaak in beweging! Deze recensie kwam tot stand in samenwerking met www.MissionLike.com

Over Angelina Hammond

Angelina Hammond is een multidisciplinaire PR- & Communicatiespecialist (on- & offline) mét 100% inzet, passie en enthousiasme. Amsterdamse basis met kosmopolitische inslag. Persoonlijke én professionele interesse & bekwaamheid op het gebied van on- en offline communicatie. Hammond werkt in verschillende subdisciplines van het vakgebied Communicatie; zowel interne als externe communicatie, PR, e-communicatie, crisiscommunicatie, persvoorlichting, evenementorganisatie, (marketing)communicatie en social media. Inclusief werken met én schrijven voor papieren en digitale media. Daarnaast werkt ze zowel voor de commerciële als voor de non-profitsector.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden