De reden voor dit boek is bekend: marketeers - vooral de oudere generatie - maken nauwelijks gebruik van de mogelijkheden van online marketing. Maar dat het zo erg is als Hospes beschrijft, wist ik niet. ‘90 Procent van de Nederlandse A-merken is aanwezig op internet’, citeert hij twee internetprofs die hij gesproken heeft. ‘Maar een echte online strategie ontbreekt. Ze doen maar wat.’
In een onderzoek dat het Tijdschrift voor Marketing jaarlijks houdt, beaamden vorig jaar zes van de tien marketeers dat ze onvoldoende knowhow hebben van online marketing. En vier op de tien konden spontaan geen enkele aanbieder van online advertising noemen. Van de oudere garde had ik dat met Hospes wel verwacht. Maar waarom de jonge generatie marketeers zo op zich laat wachten, blijft - los van het feit dat ‘creatieven’ nou eenmaal liever mooie filmpjes maken dan dat ze zich verdiepen in het surfgedrag van de consument - een lastige vraag. Misschien is het dit wel gewoon: internet praat terug.
Hoe dan ook: een en ander resulteerde in het najaar van 2008 in grote chocoladeletters op de voorpagina van datzelfde Tijdschrift voor Marketing: ‘Marketeers zijn schijters’. De branche is zich pijnlijk bewust van zijn eigen tekortkomingen.
Hospes sprak voor zijn boek enkele tientallen webmarketeers. De pioniers die alles weten van zaken als crowdsourcing, microbloggen, social advertising en natuurlijk de kracht van de zoekmachine. Uit alle verhalen en inzichten die hij opdoet, destilleert hij dertien gereedschappen voor de beginnende online marketeer, die hij vervolgens in dertien hoofdstukken introduceert, uitlegt en illustreert. Liever dan het marketingvolk een verdiende trap onder de collectieve kont te geven, verschaft hij al die professionals die maar op de rand van de duikplank rond blijven hangen, inzicht in het zwembad waar ze ooit toch eens in zullen moeten duiken.
Het Twittert, Facebookt en Youtubet van de pagina’s, maar Hospes maakt waar wat hij belooft. Na lezing van dit zeer prettig geschreven en conceptueel - naar de platte hitverzamelingen uit de jaren zeventig - goed in elkaar zittende boek heeft de wereld van online marketing geen geheimen meer en kun je met een verhelderde geest beginnen de wetten die in het digitale universum regeren naar je hand te zetten. Misschien ben je dan nog niet klaar voor het diepe, maar het niveau van het pierenbad ben je wel ontstegen.
Over Pierre de Winter
Pierre de Winter is freelance journalist.