Harry Stroeken is psychoanalyticus (uit de school van Sigmund Freud) en heeft jarenlange ervaring in het voeren van 'ontdekkende' gesprekken. Daarnaast is hij bekend als auteur van diverse psychoanalytische boeken over onder andere zijn ervaringen met droomanalyse. In die context heeft hij ervaring opgedaan in het voeren van 'ontdekkende' gesprekken. Die ervaringen verwerkt hij in theoretische bespiegelingen die eclectisch geïntegreerd zijn met meer bekende theorieën van Carl Rogers (emphatie, onvoorwaardelijke acceptatie en congruentie).
Stroeken wil met 'Kleine psychologie van het gesprek' vooral de lezers bereiken die beroepsmatig gesprekken voeren. Hierbij maakt hij onderscheid tussen gesprekken op eigen initiatief of die waar verhoudingsverschillen (baas - werknemer) aanwezig zijn. Het in twee delen opgesplitst boek kent een deel theoretische en technische aspecten en een deel aandachtspunten.
In deel 1 wordt de aftrap gedaan met het hoofdstuk 'luisteren'. Luisteren en de daarbij behorende gesprekshouding is een belangrijk onderdeel bij het voeren van gesprekken. Stroeken gaat in op empathie; een manier van luisteren waardoor 'echte' communicatie mogelijk wordt. In de psychotherapie is empathie een techniek met zowel logische (inzichtelijke) als psychologische (emotionele) aspecten. Daarna wordt er ingegaan op bekende voorkomende 'problemen' in gesprekken, zoals weerstand en conflict, overdracht en tegenoverdracht. Stroeken vertelt bovendien hoe u omgaat met het hulpverlenersyndroom en moeilijke gesprekspartners.
Het tweede deel van het boekje bevat meer praktische tips over hoe je een gesprek arrangeert. Het geheel is leesbaar mede door praktijkvoorbeelden en cases die de theorie illustreren. De auteur zet enkele specifieke aandachtspunten op een rij: - afspraak, inrichting, eerste gesprek; - non-verbale boodschappen: lichaamstaal en zwijgen; - gevoelswaarde van woorden; - duidelijkheid; - soorten van gesprekken en interventies. De schrijfstijl kan wat belegen overkomen, maar dat doet naar mijn smaak niet af aan de inhoud. Hoewel de theorie heel bruikbaar is, heb ik als supervisor geen 'nieuwe' zaken geleerd. Wel bevestiging gezien in de ervaringen die ik ook zelf heb opgedaan. Stroeken heeft een handzaam boekje geschreven dat ik dus vooral aanbeveel aan young professionals zodat zij, in bezit van basisvaardigheden, direct aan de slag kunnen met het uitbouwen ervan. Mede daardoor zullen zij zich kunnen ontwikkelen als vaardige gesprekspartners in het 'ontdekkende' gesprek.
Over Peter Bosma
Peter Bosma is als manager bedrijfsvoering werkzaam in de zorg. Daarnaast is hij actief als supervisor en coach. Hij is gefascineerd door en gespecialiseerd in de onderwerpen leiderschap en verandermanagement. Tevens is hij werkzaam als geregistreerd supervisor en coach. Hij haalde zijn MBA aan Business School Nederland, de Action Learning MBA.