Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Recruitment unicorns - ‘Een must’

In ‘Recruitment unicorns’ laat Arjan Elbers zien dat recruitment meer is dan het invullen van vacatures. Met het tekort aan arbeidskrachten door de uitstroom van de babyboomers is het noodzakelijk om anders te kijken naar recruitment. Arjan Elbers neemt ons mee in deze verschillende kernthema’s. Bovendien laat hij experts uit het desbetreffende vakgebied aan het woord.

Irene Keur | | 3-4 minuten leestijd

In Recruitment unicorns neemt Arjan Elbers de lezer mee in de verschillende thema’s en onderwerpen over de arbeidsmarkt de komende jaren. Zijn focus ligt daarbij op recruitment in al haar facetten. Hij laat experts aan het woord bij de verschillende recruitmentthema’s die in het boek de revue passeren. Zij delen hun visie, inzichten en adviezen op het desbetreffende thema.

Diverse invalshoeken

In het boek komen dan ook de ontwikkelingen en verwachtingen voor de arbeidsmarkt voor de komende jaren via diverse invalshoeken aan bod. Daarnaast vindt de lezer boekentips om verder te lezen over diverse onderwerpen door het boek heen verwerven.

Recruitment unicorns is geen boek waarin theoretische modellen worden besproken. De lezer wordt zelf actief aangespoord om aantekeningen te maken en hiervoor is in het boek meer dan voldoende ruimte gegeven. De frisse en kleurrijke opmaak maken samen met het gekozen lettertype dat het een goed te lezen boek is. Puntje van aandacht is dat de hoofdstukindeling soms wat lastig te volgen is. En dan met name waar het ene hoofdstuk eindigt en het nieuwe begint.

Waar je bij sommige boeken door de hoofdstukken heen kunt bladeren, geeft Elbers aan het begin aan het boek van het begin tot het einde te lezen in verband met de opbouw. Dit advies wordt niet zo maar gegeven. Als lezer kom je, door het boek pagina voor pagina te lezen, steeds in een volgend, logisch, vervolgonderwerp van recruitment. Deze leeswijzer is dan ook een waardevolle toevoeging.

Disciplines

Elbers staat uitgebreid stil bij de verschillende disciplines die er zijn binnen recruitment. Waarbij duidelijk wordt beschreven wat deze disciplines inhouden en welke skills daarbij horen. Deze uiteenzetting geeft duidelijk weer dat er verschillende specialisten nodig zijn in het recruitment team omdat deze veelzijdigheid niet in een persoon te vinden is.

Vervolgens beschrijft hij de pilaren ofwel fundamenten die nodig zijn om de regie op recruitment te hebben en te houden. Deze zijn nodig om geen speelbal in de organisatie te zijn en zorgen ervoor dat je als organisatie oog hebt voor de toekomst: Het is van belang  dat je weet wie je op welke positie nodig hebt binnen 2 tot 3 jaar. Dit deel is uitgebreid met twee nieuwe onderdelen ten opzichte van het vorige recruitment fundament uit 2020. Daarnaast bevat het boek een keur aan suggesties en voorbeelden waar de lezer weer vervolg inspiratie uit kan halen.

Raakvlakken

Recruitment unicorns is voor zowel de recruiter (in de breedste zin van het woord) als voor mensen die raakvlakken hebben met recruitment of veel samenwerken met recruitment een aanrader. Het geeft een goede weerspiegeling van de veelzijdigheid van het vakgebied en de verschillende aspecten waar een recruitmentafdeling mee te maken heeft. Voor mensen werkzaam op een recruitmentafdeling geeft het handvatten om in gesprek te gaan met stakeholders over het vak en de problematiek waar we op de huidige arbeidsmarkt tegenaan lopen. Om dit vervolgens mee te nemen in de strategie bij het invullen van vacatures.

De arbeidsmarkt blijft krap. Anders kijken naar de arbeidsmarkt wordt dan ook een must en niet een nice to have. Aan de recruiter en de verschillende rollen in het recruitmentteam de taak om de organisatie daarbij te helpen en te adviseren. Het tegenwoordige recruitment bestaat uit zoveel meer dan alleen het invullen van vacatures. Zoals een van de expert Jan Karel Sindorff in het boek aangeeft: ‘mensen hebben geen vacatures, mensen hebben tekort aan arbeid’.

Over Irene Keur

Irene Keur is eigenaar van Keur Communicatie & Management. Na 20 jaar als marketing en communicatie manager, is ze sinds 2018 actief als interimmer binnen het HR vakgebied met recruitment als specialisatie. Als interimmer adviseert zij zowel profit als non-profit organisaties op het gebied van recruitment, employer branding en arbeidsmarktcommunicatie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden