Recensie

Gedeeld leiderschap

De manier waarop wij organisaties hebben ingericht, voldoet niet meer. In het boek Gedeeld Leiderschap gaan Jelle Dijkstra en Peter Paul-Feld op zoek naar nieuwe vormen. Hun concept van gedeeld leiderschap biedt houvast, ook voor managers.

Ben Kuiken | 10 augustus 2011 | 1-2 minuten leestijd

Alle goede dingen komen in tweeën. Zo ook het boek Gedeeld leiderschap van Jelle Dijkstra en Peter Paul-Feld. De twee auteurs hebben van hun boek maar meteen twee versies gemaakt: een gebonden, wat zakelijke variant, en een bookazine, een boek in magazine-formaat compleet met plaatjes en kaders. Een leuke vondst, zeker voor een boek dat over gedeeld leiderschap gaat, maar voor de kracht van hun argumentatie was het niet echt nodig geweest. De lezer zal zich wellicht toch afvragen of hij niet teveel betaalt. De auteurs doen de suggestie om een deel weg te geven (te delen), maar dat bepaal ik dan toch liever zelf.

Maar dat is gezeur, want de inhoud maakt de investering in de twee boeken meer dan waard. Net als vele andere auteurs constateren Dijkstra en Feld dat het model van command & control waarmee we onze organisaties besturen niet meer werkt. En net als hen gaan zij op zoek naar een alternatief. Ze constateren dat experimenten met zelfsturing en het delegeren van taken niet hebben gewerkt en hoewel daar nog wel wat op valt af te dingen, leveren de auteurs een interessante bijdrage aan het debat met hun concept van gedeeld leiderschap. ‘Gedeeld leiderschap is niet meer gekoppeld aan vastomlijnde functies of posities,’ schrijven zij, ‘maar een sociaal proces dat door meerdere personen vanuit verschillende soorten functies en posities en ook verschillende organisatorische kaders kan worden ingevuld.’ Het is ‘een proces van co-creatie in plaats van een individuele prestatie die door één persoon (de manager of leider) geleverd moet worden.’

Dat is een interessant concept waarmee we mogelijk een volgende stap kunnen zetten in de ontwikkeling van organisaties. Dat Dijkstra en Feld daarbij nog niet alle vragen hebben beantwoord met hun boek (zoals wat dan nog de rol is van de manager?), is niet erg. We gaan allemaal tastend door de duisternis en elk schijnsel kan ons daarbij helpen om niet te struikelen.

Over Ben Kuiken

Ben Kuiken is auteur en filosoof. Hij was hoofdredacteur van Management Team en werkt als freelance publicist, bladenmaker en spreker over de manier waarop mensen binnen organisaties slimmer kunnen samenwerken. Hij schreef vijf boeken over management en organiseren.