Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Weg met de functies, weg met de bazen

Bazen zijn niet meer van deze tijd. Ze hebben te veel macht. De meeste bedrijven hebben het moeilijk, juist omdát ze zo traditioneel zijn georganiseerd. En dus adviseert Lars Kolind, zeg maar de Deense Ricardo Semler, in zijn boek Unboss: weg met de bazen, richt afdelingen heel anders in, en geef medewerkers de vrije hand.

Paul Groothengel | 6 mei 2014 | 1-2 minuten leestijd

De functioneel-hiërarchische, verticale opbouw van organisaties zorgt voor verspilling. Hoe meer managementlagen, hoe meer managers. En dat leidt alleen maar tot frustratie van werknemers. Ze raken vervreemd van hun baan.

Kolind pleit dus, op zich niet nieuw, voor platte organisaties, met korte lijnen. Niet dat de bazen helemaal weg moeten. Bij ‘unbossen’ gaat het om een ander type leiderschap waarbij de leider veel intensiever interacteert met zijn medewerkers, stelt Kolind.

Spreekt hier een wereldvreemde wetenschapper? Geenszins. Hij redde het Deense Oticon, een bedrijf dat gehoorapparaten maakt, van de ondergang. Toen hij kwam, was het traditioneel georganiseerde Oticon bijna failliet. Kolind maakte het bedrijf wereldmarktleider. Hoe? Hij schrapte titels en afdelingen, en liet werknemers zelf hun werkuren bepalen. Ze hadden geen functie meer maar kregen meerdere rollen. Want dat maakt de organisatie veel flexibeler. En het houdt de werknemers scherp en gemotiveerd. Laat bijvoorbeeld de controller ook marketing doen, en klanten te woord staan in het call center. Dat leert die controller dat er meer is dan de charme van harde getallen.

Kolind geeft zijn gedachtengoed praktisch handen en voeten. In zijn boek neemt hij vrijwel alle afdelingen onder de loep. HR? Neem mensen aan die bizarre combinaties in zich hebben. Een chipdesigner die gek is van vliegvissen, of in zijn vrije tijd met de scouts op pad gaat, staat vaak open voor nieuwe dingen en is bovengemiddeld innovatief. Dergelijke types helpen enorm bij het ‘unbossen’ van organisaties, is de ervaring van Kolind. Communicatie? Laat iedere medewerker bloggen wat hij wil en communiceren met klanten wanneer en waarover hijzelf wil. Productie? Betrek klanten bij je processen, via communicatie. Geef feedback, stel klanten vragen, leg ze nieuwe features voor. Vergaande cocreatie dus.

Kolind schreef een inspirerend boek. En voor wie nog twijfelt aan het nut van ‘unbossen’ (vooral de baas zelf uiteraard): ‘unbossen’ heeft een bijkomend pr-voordeel. Want journalisten schrijven er maar wat graag over. ‘Unbossen’ kan dus goed uitpakken voor je positie op de arbeidsmarkt en je imago. Dat zal publiekslieveling Semler beamen.

Over Paul Groothengel

Paul Groothengel is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Lars Kolind, Jacob Bøtter
Unboss

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden