Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Management Summaries - Marketing met ballen

Marketing verliest al enkele decennia terrein in het bedrijfsleven. Marketeers vervullen vaak staffuncties, hebben weinig ambitie en spreken niet de taal van de directiekamer. Het ontbreekt hen aan visie en leiderschap.

Peter Spijker | 29 juni 2016 | 1-2 minuten leestijd

De afwezigheid van marketing in belangrijke beslissingen zoals prijszetting, distributie en marktanalyse is ongezond voor ondernemingen, vinden Rudy Moenaert en Henry Robben. Marketing heeft behoefte aan sterke leiders met een specifieke leiderschapsstijl om het verloren terrein terug te winnen. Hun leiderschap is gebaseerd op drie kritische gedragsdomeinen: ontdekken, managen en respecteren (OMR). Elk van deze domeinen kent drie eigenschappen die een marketeer definiëren, respectievelijk, passie, nieuwsgierigheid en verbeelding; visie, beslissen en uitvoeren; authenticiteit, balans en openheid.

De negen gedragskenmerken helpen marketeers om zich te onderscheiden, ongeacht hun marketingrol in de eigen organisatie. Ze vormen de basis voor hun persoonlijk businessmodel. Heb je als marketeer te weinig van deze eigenschappen, dan opereer je op de zwakke zijde. Je draagt niet bij aan het succes van de onderneming. Heb je te veel van deze eigenschappen, dan benadeel je de stakeholders. Je bereikt dan wellicht je eigen doelen, maar verkeert aan de donkere zijde. Op de heldere zijde draag je bij aan het welslagen van je eigen doelstelling en die van anderen, waaronder de maatschappij.

Moenaert en Robben nodigen marketeers uit om met de positieve inzichten van het OMR-gedachtegoed aan de slag te gaan. Perfectie is hierin de vijand van het goede, want er bestaat geen wonderrecept voor succes. Leiderschap is bovendien een reis, niet een bestemming. Marketing met ballen is de reisgids. De auteurs concluderen dat iedereen marketeer is. Want iedere medewerker heeft in meer of mindere mate invloed op de kwaliteit van de klantprocessen in een organisatie. Ontdekken, managen én respecteren zijn dus gedragskenmerken waarmee iedereen zijn bijdrage aan de organisatie en de samenleving op een hoger peil brengt. Bovenal zijn het de bouwstenen waarmee iedereen op een integere wijze waarde creëert voor zichzelf.

De volledige summary van Marketing met ballen vindt u in de juni editie van Management Summaries.

Over Peter Spijker

Peter Spijker is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.nl

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden