In de inleiding legt de auteur, chef digitaal bij Elsevier Weekblad, uit dat het inzetten van zoveel mogelijk zintuigen het tot leven brengen van een verhaal ten goede komt. Het boek opent sterk met de casus van Snow Fall. Dat is een voorbeeld uit 2012. In New York vielen 3 doden door een flink pak sneeuw. Het verhaal daarover werd bekroond met de Pullitzer prize.
Dat gebeurde omdat dit nieuws niet op de gebruikelijke manier werd gebracht, maar multimediaal. Echt multimediaal. Andriessen legt uit dat het onderscheidende van dit traject was dat er niet een paar leuke foto's en infographics bij een goed verhaal waren geplaatst. Nee, de infographics waren geen verluchtiging, maar een substantieel onderdeel van het verhaal. Dat voorbeeld heeft vele landen en hun kranten geïnspireerd.
Een mooi zinnetje in het boek, waar je snel overheen kan lezen is: ´Dat het op een andere manier kan, betekent niet dat het ook moet.´ Techniek en multimedia zijn geen must, geen doel op zich. Het is goed om dat voor ogen te houden.
Het boek biedt veel tips over o.a. foto's en video's en audio. De auteur verwijst naar allerlei soorten en maten software die (al dan niet gratis) te downloaden zijn. Hier is geen verkoper aan het woord die iets kwijt moet. Nee, de auteur geeft een objectief beeld van de verschillende toepassingen. En dat zijn er zo veel dat je snel de draad kunt kwijtraken. Dan is het prettig dat er iemand opmerkt dat je software pakket X beter kunt gebruiken als beginner, of dat je - als je meer wensen en eisen hebt - beter terecht kunt bij Y of Z.
Maar je krijgt niet alleen een overzicht van gratis software. Ook krijg je achtergrondinformatie bij bijvoorbeeld fototoepassing. Niemand hoeft uitgelegd te worden dat één beeld heel lang blijft hangen, zoals het voorbeeld van de Chinese student die voor een tank ging staan. Dat beeld staat op eenieders netvlies gegrift. Beelden zijn dus krachtig. Maar we kunnen niet al die beelden die we op het internet zien kopiëren voor eigen gebruik. Daar zitten rechten op en Andriessen legt duidelijk uit hoe je daar netjes mee om kan gaan.
Zo krijg je als lezer een schat aan informatie. Naast de mogelijkheden voor gratis software, ook: adressen voor foto's en video's bewerken, stockfoto's, werken met geluiden en audioopnamesen het maken van websites.
Opvallen met visual storytelling is een zeer nuttig boekje om een eerste verkenning te doen in het enorme multimediale landschap. Een goede gids die ervoor zorgt dat je niet verdwaalt.
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggen, Werkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boomschreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.
Over Peter de Roode
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat.