
Werkvormen voor managers
Veranderingen realiseren door verbinding van de onderstroom en de bovenstroom
Gebonden Nederlands 2012 9789089650320Samenvatting
Kunt u kosten besparen op de ontwikkeling van medewerkers en tegelijkertijd de kwaliteit van veranderprocessen verhogen?
In de meeste organisaties is het noodzakelijk om voortdurend te veranderen. Managers en hun medewerkers zullen steeds meer gezamenlijk moeten optrekken om het hoofd te kunnen bieden aan de steeds zwaardere eisen die worden gesteld. De vraag is nu hoe ze dat moeten doen.
Uit onderzoek blijkt dat leren van anderen de meest optimale manier is om mensen informatie te laten begrijpen en onthouden. De oplossing ligt dus voor de hand: door het organiseren van bijeenkomsten op de werkvloer kan de manager leerprocessen stimuleren en daarmee zijn eigen afdeling motiveren en betrokken houden. Zijn rol komt hierbij overeen met die van een facilitator: hij stelt zijn medewerkers in de gelegenheid te leren van elkaar. Hij stelt vragen, begeleidt het groepsproces en is vooral géén deskundige die op alle vragen antwoord geeft. Daarbij heeft hij niet alleen het welzijn van medewerkers voor ogen, maar óók de belangen van de organisatie. Het resultaat? Medewerkers voelen zich meer betrokken, de effectiviteit van het team wordt vergroot en het lerend vermogen wordt versterkt.
Met behulp van de werkvormen in dit boek kunt u deze leerprocessen zelf organiseren:
· De werkvormen sluiten aan bij concrete vragen op de werkvloer, zoals risico's analyseren, teamdoelen opstellen, strategisch innoveren, de klantgerichtheid verbeteren, het opstellen van scenario's of het ontwikkelen van een teamstrategie.
· Naast de rationele thema's, de zogeheten bovenstroomactiviteiten, komt ook de onderstroom aan bod waarbij het gaat om het intuïtieve, het irrationele en het onbewuste. Denk aan effectief omgaan met ongeschreven regels of vertrouwen bespreekbaar maken.
· Tot slot komen werkvormen aan de orde die de verbinding leggen tussen de bovenstroom en de onderstroom. Hierbij gaat het om onderwerpen als: balanceren tussen vakmanschap en resultaatgerichtheid en hanteren van onzekerheid.
Door leerprocessen te ontwikkelen op de werkvloer is leren en ontwikkelen niet langer het alleenrecht van externe deskundigen.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Interviews en artikelen (4)
Over Peter de Roode
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel 1 De bovenstroom
1. Draagvlak voor de missie creëren
2. Een gedeelde afdelingsvisie creëren
3. Een presentatie maken van de afdelingsvisie
4. Afstemming van de interne en externe omgeving met behulp van de SWOT-analyse
5. Met scenario's de werkelijkheid op een andere manier bekijken
6. Activiteiten vaststellen die waarde creëren voor de klant
7. Strategisch innoveren
8. Teamdoelen opstellen
9. Integriteitvraagstukken bespreekbaar maken
10. Regels en procedures van de afdeling in kaart brengen
11. Leren in teams
12. Professionals scherp houden
13. Goeddraaiende teams ontwikkelen
14. De leernoodzaak vaststellen
15. Omgaan met conflicten
16. Problemen bekijken vanuit verschillende perspectieven
17. Prioriteiten stellen
18. Problemen analyseren
19. Creativiteit stimuleren
20. De besluitvorming effectueren
21. Risico's analyseren
22. Het takenpakket analyseren
23. De motivatie verhogen
24. Evenwicht aanbrengen tussen controle en vertrouwen
25. De klantgerichtheid verbeteren
26. Verwachtingen van stakeholders op elkaar afstemmen
27. Een intuïtieve inschatting maken van de ROI
28. Impliciete kennis structureel managen
29. Schijnbaar tegenstrijdige perspectieven combineren
30. De visie en strategie aanscherpen door middel van positief denken
31. Complexe vraagstukken constructief evalueren
32. Positie innemen en discussiëren aan de hand van stellingen
Deel 2 De onderstroom
33. Omgaan met irrationele gedachten en belemmerende overtuigingen
34. Negatieve gevoelens ombuigen
35. Behoeften en emoties bespreekbaar maken
36. Doelen scherp stellen
37. Constructieve feedback geven en ontvangen
38. Effectief omgaan met ongeschreven regels
39. Vertrouwen bespreekbaar maken
40. Groepsdenken doorbreken
Deel 3 De verbinding van de onderstroom en de bovenstroom
41. Afstemmen tussen routinematig werken en creatief denken
42. Balanceren tussen resultaatgerichtheid en vakmanschap
43. Het hanteren van onzekerheid
44. Afstemmen tussen interne en externe gerichtheid
Dankwoord
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan