Het Rijnland veranderboekje - Goed en helder
7 augustus 2017 | Wiemer Renkema

Het Rijnland veranderboekje is een goed en helder geschreven boek. De schrijvers zetten op concrete wijze uiteen wat Rijnlands veranderen is en wat de lezer kan doen om Rijnlands te veranderen binnen de organisatie.

Het is prettig lezen door de verschillende voorbeelden uit de praktijk die aangehaald worden. Er zit een zekere snelheid in het boek waardoor de informatie op een aangename manier door de lezer tot zich genomen kan worden. Inhoudelijk tonen de auteurs zich van hun beste kant en laten zien dat ze tot de experts op dit gebied behoren. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat de schrijvers behoorlijk overtuigd zijn van hun gelijk waardoor het boekje soms wat dogmatisch over kan komen. De lezer krijgt daardoor een sterke sturing terwijl hij tegelijkertijd aangemoedigd wordt om op het eigen kompas te blijven varen. Dit levert een licht bipolaire leeservaring op. Deze ervaring wordt versterkt door het lukraak strooien met namen van mensen. Het gaat dan bijvoorbeeld om al dan niet bekende managementdenkers. Met slechts een heel beperkte context maakt dit het boek voor mensen die minder ingevoerd zijn in de wereld van organisatieontwikkeling een stuk minder toegankelijk en soms is het zelfs verwarrend. Het doel van de schrijvers dat het boekje door iedereen in een organisatie gelezen zou moeten worden is daarmee niet realistisch. Hier doen de schrijvers zichzelf echt tekort.

Ook jammer is dat ze de lezer nadrukkelijk vragen om al lezende met een timmermanspotlood opdrachten te maken in het boek. Daarvoor is het eerste echter te groot en het laatste te klein. Dat is spijtig want de vragen van de opdrachten zijn over het algemeen uitdagend en confronterend en daarmee een uitstekende leerervaring.

Maar al met al hebben Peters en Weggeman met Het Rijnland veranderboekje een prima boek geschreven dat uitermate geschikt is voor professionals met een stevige basis in organisatieontwikkeling en -verandering die meer willen weten over Rijnlands veranderen. Een boek speciaal voor hun ‘vakmensen’ zou een mooi volgend project kunnen zijn.

Wiemer Renkema is eigenaar van To be Training & Consulting, een innovatief human resources training- en managementadviesbureau. Hij is de auteur van Managen of niet, dat is de vraag, waarin hij op zoek gaat in het werk van Shakespeare naar antwoorden op de lastigste zakelijke dilemma's.

Het Rijnland veranderboekje
19 juli 2017 | Theo Sikkema

De grote uitdaging die de schrijvers van dit boek, Matthieu Weggeman en Jaap Peters, voor zich hadden is om een begrip dat breed bekend is opnieuw met betekenis te laden. Een pittige taak, maar bij deze schrijvers in goede handen!

Want concreet is dat wat ze in hun 'Rijnlands veranderboekje' doen; ze geven opnieuw lading aan het begrip Rijnlands denken. Dit doen ze in een veranderkundige context gericht op het ondersteunen van organisaties die Rijnlands willen worden.

Voor de schrijvers is het Rijnlandse model veel meer dan inspraak of meedoen. Voor hen is Rijnlands denken radicaal anders. De schrijvers zijn van mening dat de betekenis die de gemiddelde organisatie aan het begrip geeft te nauw is. Ze zien dat het gedachtegoed regelmatig misbruikt wordt om Angelsaksische reorganisaties te bewerkstelligen. In hun radicaliteit voor een juist gebruik van het Rijnlandse gedachtegoed stellen ze zich kwetsbaar op naar het begrip waar ze hun geld mee verdienen. Bijvoorbeeld als ze aangeven dat Rijnlands werken in kleinere organisaties heel wat makkelijker is dan in grotere 'werkgemeenschappen'. Hoe groter het aantal mensen met wie je wat bereiken wilt, hoe moeilijker het soms ook is. Daarom munten ze het begrip ‘Werkgemeenschap’. Dit is een cruciaal woord in het boek. Want uiteindelijk gaat het om werken in gemeenschap. En vanzelfsprekend hoort daar wat organisatie bij, maar wel in die volgorde: eerst als gemeenschap samen weten wat je bereiken wilt, waaraan je werken wilt, en daaruit volgt dan wel wat organisatie. Maar niet meer dan noodzakelijk en ook niet langer dan noodzakelijk.

In mijn projecten merk ik dat de organisatie en het doel regelmatig omgewisseld worden. Vaak wordt gevraagd naar de invulling van de officiële rollen in een team. Wie mag welke rol achter zijn naam zetten? Maar in de praktijk blijken rollen te schuiven, blijkt de een meer affiniteit met het ander en de ander meer met het een te hebben.

Kort gezegd, de organisatie moet volgend zijn op wat je bereiken wilt, niet andersom.

In hun boek brengen Weggeman en Peters helder de boodschap over waarom écht Rijnlands denken van meerwaarde is. De opbouw van het boek draagt eraan bij dit te gaan realiseren, om echt Rijnlands te veranderen. Beginnend met wat algemene noties, richtinggevend door misverstanden te weerleggen en daarna een praktisch traject schetsend om vanaf de berm via de invoegstrook in te voegen op de Rijnlandse snelweg. En daarbij stellen ze telkens concrete vragen, waarbij je jouw toepassing van het besprokene kan noteren. Daarmee dragen ze bij aan het concrete doel van dit boekje: de gedachtewereld van de Rijnlandse weg lading geven in jouw eigen werkwereld. Voor de gemeenschappen waar jij in beweegt, voor de klanten die jij bedient, voor de mensen waar jij dienstbaar aan bent. Het Rijnland veranderboekje is mooi geschreven, to the point en praktisch toepasbaar. Als je ergens iets met de Rijnlandse droom wilt, lees (en schrijf) dit boekje dan eens goed door.

Theo Sikkema is adviseur bij Adviestalent. Hij is geïnteresseerd in samenwerken, verbinden en vernieuwen, en gebruikt daarbij kennis uit zijn achtergrond in de internationale samenwerking en concurrentiekracht. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.

Het Rijnland veranderboekje
12 juli 2017 | Sebastiaan van der Valk

Breng de organisatie in handen van je vakmensen. En hoe je dat doet? Daar gaat Het Rijnland veranderboekje over! Laat vakmensen gaan over hun eigen werk en geef ze daarvoor mandaat.

Veel theorie aangaande verandermanagement gaat uit van een top-down proces. Het Rijnland veranderboekje niet, deze beginnen bij daar waar het vak wordt uitgevoerd. Op de werkvloer, bij de vakmensen.

Een mooi gedachtegoed, of benaderingswijze of misschien is het zelfs wel een school: Rijnlands denken. Het tegenover gestelde van Angelo-Amerikaans denken en handelen. Een paar voorbeelden

- Anglo-Amerikaans: beleidsmakers bepalen en rollen uit

- Rijnlands: Vakmensen bepalen, anderen faciliteren

- Anglo-Amerikaans: onzekerheid en risico’s mijden

- Rijnlands: omgaan met onzekerheid en wat toevalt

- Anglo-Amerikaans: uitrollen

- Rijnlands: oefenen, oefenen, oefenen

De Rijnlandse veranderaanpak wordt opgesplist in 4 delen:

- Voortraject: ‘Het van de grond krijgen van een verandering is vaak het grootste obstakel’. Van belang om een fundament te creëren. Vijf belangrijke pijlers daarbij zijn: structuur, regie, realiteit, inspiratie, aansturing

- Invoegstrook: Organiseer een kartrekkersgroepje, mensen die willen en kunnen inspireren. Met hen wordt het veranderplan gemaakt. Gezamenlijk wordt gewerkt aan betekenisgeving: kun je anderen inspireren? Daarna volgt een moment van stilstand, misschien wel terugval naar de oude situatie.

- Veranderprogramma: Vakmensen krijgen het roer van de organisatie weer in handen in deze fase. Hoe gaan we het organiseren met elkaar anders vormgeven?

- Nazorg: Hoe borg je alles? Een deel van de transformatie is nu klaar, nu de stelselwijziging nog.

Het Rijnland veranderboekje is klein qua formaat. Het boekje geeft goede inzichten in de theorie en geeft voorbeelden uit de praktijk. Wat mij betreft zou iedereen dit boekje een moeten lezen, in een uurtje heb je het uit. Wat ik lastig vind is dat je goed moet zoeken om te kijken wat nou precies de ‘rijnlandse veranderaanpak is’. Hier hadden de auteurs wat meer energie in mogen stoppen. Je moet echt zoeken naar een rode draad, mede doordat er continue voorbeelden tussendoor komen.

Een mooie manier van organiseren! Het boekje inspireert hiertoe. Het boekje geeft inspiratie, theorie en praktijkvoorbeelden. Echter had ik graag duidelijker gezien welke mogelijk stappen je kunt nemen. Geen stappenplan, want dat zou niet Rijnlands zijn, maar wellicht wel een overzicht van de stappen die de adviseurs zelf ooit hebben gemaakt in hun trajecten. Dat had echt verrijkt en inspiratie gegeven. Ik geef Het Rijnland veranderboekje 3,5 van de 5 sterren.

Sebastiaan van der Valk is zelfstandig coach en oprichter van 'Bureau voor Ontwikkeling & Groei'. Zijn passie is om individuen en teams te helpen bij het vinden en formuleren van antwoorden op drie kernvragen: (1)Wie ben ik? / Wie zijn wij? (2) Wat wil ik? / Wat willen wij? (3) Hoe kom ik daar? / Hoe komen wij daar? Hierdoor leid je zeer waarschijnlijk een succesvoller, prettiger en gelukkiger (werk)leven! Gedrevendoorpassie.nl is één van zijn laatste initiatieven.