Simonne Vermeylen is strategiecoach en was professor Strategisch Management en Besluitvorming aan de KU Leuven.
Meer over Simonne VermeylenWerken met de SWOT-analyse
Paperback Nederlands 2018 3e druk 9782509031716Samenvatting
Een van de meest bekende en vaakst gebruikte modellen ter verbetering van het ontwikkelingsproces van het beleid, is de SWOT-analyse. De SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) combineert op een overzichtelijke wijze de intern en extern strategisch belangrijke factoren. Het gebruik ervan wordt aanbevolen en is in vele gevallen zelfs verplicht.
Maar hoe pak je een SWOT-analyse aan? Het is een eenvoudige vraag, waarop we in deze pocket een helder antwoord bieden. Niet alleen de theorie van de SWOT-analyse wordt erin uiteengezet, u kunt er ook uit leren hoe u dit handige hulpmiddel in de praktijk kan toepassen. Auteur Simonne Vermeylen plaatst de SWOT in het juiste kader en reikt handvaten aan om het proces efficiënt en effectief te laten verlopen. Het uiteindelijke doel is te komen tot een gerichte vertaling van de naar voren geschoven elementen in een werkbaar beleidsplan.
Deze pocket is in de eerste plaats interessant voor politici, kaderleden, managers, stafmedewerkers en alle andere medewerkers die meedenken over de strategische richting van hun organisatie. De SWOT-analyse is echter zodanig universeel, dat dit boek door iedereen die met strategie aan de slag wil gaan geconsulteerd kan worden.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1. Wat is strategie? 11
1.1. Willen, moeten en kunnen 13
1.2. Beleidsplanning: een zicht op de toekomst 15
1.3. Wat kan men van een beleidsplan verwachten? 16
1.4. Het onderscheid tussen strategie, plannen en planning 17
1.5. SWOT en strategische planning: naar een succesformule? 18
1.6. Beleidsplanning is rationeel ... Of niet soms? 18
1.7. Kenmerken van overheidsorganisaties 21
Hoofdstuk 2. De SWOT: een kennismaking 23
2.1. Basisdefinitie van de SWOT 25
2.2. De SWOT is een analysemodel 25
2.3. Wat kan je verwachten van een SWOT? 27
2.4. Waarvoor moet je opletten? 27
Hoofdstuk 3. De meest voorkomende fouten in de SWOT 29
3.1. Geen systematiek 31
3.2. Onvolledig 31
3.3. Verwarring tussen de termen 32
3.4. Wollig woordgebruik 36
3.5. Falende kwaliteit van de informatie 37
3.6. Teveel algemene informatie 38
3.7. Geen prioriteitsstelling 39
3.8. Geen conclusies 39
Hoofdstuk 4. Een handleiding voor de SWOT 41
4.1. Een goed begin is het halve werk: het KADER of de probleemomschrijving 44
4.2. Bepaal het analyseniveau 46
4.3. Maak uw huiswerk: de voorbereiding 46
4.4. Tijdsdimensie 47
4.5. Missie en doelstellingen 47
4.6 De SWOT-analyse 48
4.6.1. De EXTERNE omgeving: opportuniteiten en bedreigingen 48
4.6.2. De INTERNE analyse: sterktes en zwaktes 52
Hoofdstuk 5. De confrontatiematrix 57
5.1. Ordenen van de gegevens 59
5.2. Alternatieve strategieën 61
5.3. Een beleid selecteren: prioriteiten bepalen en keuzes maken 64
Hoofdstuk 6. De SOAR als alternatieve methode 67
Hoofdstuk 7. Tot slot 71
Professionele Vaardigheden 75
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan