Shared Service Centers (Controlling en auditing in de praktijk)
Een kwestie van doen
Paperback Nederlands 2004 1e druk 9789013015485Samenvatting
Het begrip 'Shared Service Centers' heeft in korte tijd grote bekendheid gekregen. Met name de laatste jaren zijn 'Shared Service Centers' in Nederland als belangrijk middel tot kostenreductie, sterk in opkomst. De auteurs hebben dit boek geschreven gebaseerd op basis van hun ervaringen bij de inrichting van de verschillende 'Shared Service Centers'. Kenmerken van dit boek zijn concreet en praktisch, kortom, zoals de subtitel al aangeeft 'een kwestie van doen'.
In dit boek worden de stappen beschreven die genomen moeten worden om een 'Shared Service Center' op te zetten, in te richten en te operationaliseren. Er wordt ruim aandacht geschonken aan een geleidelijk 'groeipad' voor 'Shared Service Centers' beginnend bij 'Standaardisering' en uniformering van systemen en werkwijzen en eindigend bij de overweging rond het wel of niet buiten de deur zetten van geconcentreerde activiteiten, ook wel outsourcing.
Specifiek voor de controller wordt bij ieder onderdeel een kort overzicht gegeven met aandachtspunten.
Trefwoorden
shared service center concentratie kostenbeheersing business case standaardisatie service level agreement schaalvoordelen klant-leveranciersrelatie kwaliteitsverbetering ondersteunende processen controlling centralisatie administratieve processen eigenaarschap opdrachtgeverschap kritieke massa locatieonafhankelijk outsourcing verandermanagement productportfolio procesoptimalisatie focus op kerntaken geïntegreerde bedrijfssoftware organisatieontwikkeling transparantie continuïteit business unit organisatieverandering rolverandering financieel management
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Wat is een SSC
3. De ontwikkeling van een SSC
4. Businesscase voor een SSC
5. Ontwerp en realisatie van het SSC
6. Het SSC in bedrijf
7. De toekomst van SSC's
Literatuur
Auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan