Lees verder
Prof. dr. Mijntje Lückerath-Rovers (1968) is financieel-econoom en arbeids-en organisatiepsycholoog, en hoogleraar Corporate Governance aan Tilburg University/TIAS School for Business and Scoiety. Ze is, of was, zelf commissaris of toezichthouder bij o.a. Achmea, NRC Media, Erasmus MC, Diergaarde Blijdorp en Pels Rijcken.
Meer over de auteursJaarboek Corporate Governance 2020-2021
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789013160635Samenvatting
In deze tiende editie worden uiteenlopende actuele onderwerpen over ondernemingsbestuur belicht. Het jaarboek geeft inzicht in de laatste (internationale) ontwikkelingen op het gebied van corporate governance. De titel bespreekt maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en gaat diep in op onderwerpen als langetermijnwaardecreatie, purpose, digitalisering en nieuwe businessmodellen en de Corporate Governance Code.
Het Jaarboek Corporate Governance 2020-2021 bestaat uit diverse bedrijfseconomisch, juridisch, ethisch en organisatorisch georiënteerde artikelen die te maken hebben met ondernemingsbestuur. Dit maakt de titel van grote waarde voor alle professionals, inclusief de bestuurders en commissarissen zelf, die werkzaam zijn in een vakgebied dat nooit stil staat. Niet alleen op het gebied van wet- en regelgeving, maar juist ook op het vlak van gedrag- en cultuur. Het jaarboek heeft in de afgelopen tien jaar een zinvolle bijdrage geleverd aan inhoudelijke discussies over het thema corporate governance en tevens voor veel inspiratie gezorgd.
Corporate governance actueel
Ook in dit tiende Jaarboek Corporate Governance worden uiteenlopende aspecten van Corporate Governance besproken door toonaangevende schrijvers uit verschillende disciplines. Verschillende auteurs, afkomstig uit de wetenschap en de praktijk, beschrijven actuele en relevante onderwerpen rondom corporate governance.
Het Jaarboek vangt aan met twee hoofdstukken waarbij gekeken wordt naar twee relevante ontwikkelingen in het afgelopen decennium: de toegenomen aandacht voor de purpose van de onderneming en de invulling van de aandeelhoudersvergadering. De hiernavolgende hoofdstukken zijn een duidelijke weergave van de actuele discussie rondom het begrip langetermijnwaardecreatie in corporate governance. Duidelijk is dat de concrete invulling van dit begrip soms nog lastig blijkt.
Ook worden twee onderzoeken naar de toepassing in de praktijk van korte -en langetermijnwaardecreatie beschreven en gaan twee hoofdstukken in op de rol van risicomanagement en de interne auditfunctie bij minder harde onderwerpen als purpose en soft controls. Dan volgen twee hoofdstukken waarbij gekeken wordt naar de meer fundamentele, maar veranderende rol, van corporate governance als gevolg van maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Het Jaarboek eindigt met twee speciale onderwerpen waarbij zorgvuldige processen van belang zijn: bij besluitvorming en bij de planning en controlcyclus.
Het Jaarboek Corporate Governance 2020-2021 is van grote waarde voor iedereen die in aanraking komt met vraagstukken omtrent corporate governance. Daarnaast is deze druk nuttig voor toekomstige bestuurders en toezichthouders door te helpen bij de beeldvorming over de verschillende aandachtspunten op dit gebied.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Mijntje Lückerath-Rovers
Over Muel Kaptein
Inhoudsopgave
1. CORPORATE GOVERNANCE CODES, BEVOEGDHEDEN, TAKEN, GEDRAGSREGELS EN PURPOSE 1
Vino Timmerman
1. Inleiding 1
2. Verschuiving in de codes 2
3. Bevoegdheden, taken en gedragsregels in de Code van Manen 5
4. De purpose verklaring en corporate governance 7
5. Conclusie 10
2. TRENDS EN ONTWIKKELINGEN IN DE AANDEELHOUDERSVERGADERINGEN 2011-2020 11
Rients Abma
1. Inleiding 11
2. AVA-besluitvorming is representatief te noemen, maar komt in de regel niet tot stand als vrucht van onderling overleg 12
3. Besluitvorming op de AVA komt in de regel tot stand op basis van overleg met aandeelhouders ver voorafgaand aan de AVA 14
4. Ondanks toegenomen vooroverleg geen daling van het aantal controversiële AVA-voorstellen 16
5. Steeds minder aandeelhoudersvoorstellen 18
6. Informatievere accountantsverklaringen en accountantspresentaties op AVA’s 22
7. Afsluiting 24
3. DUURZAAMHEID IN DE BOARDROOM; WIE WILLEN WE EIGENLIJK ZIJN? – EEN HANDVAT VOOR EEN BETER GESPREK DAAROVER 27
Wouter Scheepens
1. Inleiding 27
2. Herijking gewenst 28
3. Duurzaamheid in de Boardroom 30
4. De druk neemt toe 32
5. Een handvat voor een beter gesprek over duurzaamheid 36
6. Nader toelichting op het model 38
7. Wie willen we eigenlijk zijn? 41
4. MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN IN NEDERLAND: NAAR EEN MVO-CODE? 43
Harold Koster
1. Inleiding 43
2. MVO normen in de praktijk 44
3. Naar een Nederlandse MVO-code? 52
4. Afronding 54
5. DOE GOED OF GA FAILLIET: NAAR EEN NIEUW LEIDERSCHAP 55
Evelien Vlastuin en Ron Brummans
1. Inleiding 55
2. Scheuren in het sociaal contract 56
3. Ontwikkelingen als reactie op de maatschappelijke kloof 57
4. Aansturingsmodellen en de impact op leiderschap 59
5. Kan huidig leiderschap voldoen aan de veranderende maatschappelijke verwachtingen? 63
6. Ontwikkelingen in ondernemingsgedrag 66
7. Conclusies 66
8. Aanbevelingen 67
6. VAN CONTROL EN COMPLIANCE, NAAR VERTROUWEN EN IMPACT 69
Karen Maas
1. Inleiding 69
2. Van output naar impact 70
3. Verschillende businessmodellen 72
4. Van compliance naar impact 74
5. Een (management) accounting perspectief 75
6. Van controle naar vertrouwen 79
7. Conclusie 80
7. DE KORTETERMIJNGERICHTHEID VAN NEDERLANDSE ONDERNEMINGSBESTUREN 83
Niels Hermes, Reggy Hooghiemstra, Jos Offerein & Kees van Veen
1. Inleiding 83
2. De kortetermijngerichtheid van besturen: een overzicht 84
3. Het meten van kortetermijngerichtheid 88
4. Databronnen 89
5. Determinanten van kortetermijngerichtheid 93
6. De gevolgen van kortetermijngerichtheid voor de lange termijn 95
7. Conclusies en aanbevelingen 96
8. LANGETERMIJNWAARDECREATIE IN DE PRAKTIJK. HET NATIONAAL COMMISSARISSEN ONDERZOEK 2020 99
Mijntje Lückerath-Rovers en Auke de Bos
1. Inleiding 99
2. Opzet en algemene uitkomsten van het Nationaal Commissarissen Onderzoek 99
3. Resultaten Nationaal Commissarissen Onderzoek over langetermijnwaardecreatie 105
4. Afsluiting 117
9. EEN EFFECTIEVE PURPOSE WORTELT IN CULTUUR EN GEDRAG 119
Erik van Bekkum
1. Inleiding 119
2. Purpose: oud en nieuw 120
3. Purpose: structurele succesfactoren 123
4. Purpose: de voedingsbodem getoetst 125
5. Purpose: de bijdrage van tweede en derde lijn 134
6. Tot slot 136
10. AUDITEN EN TOEZICHT SOFT CONTROLS 137
Peter Hartog en Johan Scheffe
1. Inleiding 137
2. Het belang van soft controls in goede governance en de rol van de IAF 138
3. Soorten onderzoeken naar soft controls: wat, wanneer 142
4. De toepassing in de praktijk 144
5. De wijze van onderzoek: hoe? 154
6. Afsluiting 160
11. PERCEPTIES, DILEMMA’S EN INNOVATIES IN CORPORATE GOVERNANCE 163
Hans van Ees en Kees van Veen
1. Inleiding 163
2. Schuivende externe verwachtingen en nieuwe ideeën over corporate governance 164
3. Perspectieven vanuit de boardroom: een impressie 167
4. Omgaan met innovaties en dilemma’s in corporate governance 172
5. Conclusie 175
12. LOST IN TRANSLATION: CORPORATE GOVERNANCE VAN DIGITALE TRANSFORMATIE 177
Lokke Moerel
1. Inleiding 177
2. Invalshoek 178
3. Context: nog geen gemeenschappelijke taal voor discussie 178
4. Digitale disruptie in de boardroom – 10 observaties 180
5. Afsluitend 191
13. BESTUUR EN BESLUITVORMING 195
Iris Wuisman
1. Inleiding 195
2. Bestuurlijke besluitvorming in de vennootschap 196
3. OK-jurisprudentie en (gedrags)normen ten aanzien van besluitvorming 198
4. Afsluiting 209
14. AANDACHTSPUNTEN VOOR DE COMMISSARIS TIJDENS DE PLANNING & CONTROLCYCLUS 211
Mieke Pigeaud
1. Inleiding 211
2. Strategie 212
3. Begroting 213
4. Kwartaalrapport 214
5. Jaarrekening 217
6. Investeringen 224
7. Afsluiting 227
BIJLAGE 1: AUTEURSOMSCHRIJVINGEN 229
BIJLAGE 2: INHOUDSOPGAVE VAN EERDER VERSCHENEN JAARBOEKEN CORPORATE GOVERNANCE 235
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan