

Alie Weerman studeerde Algemene en Theoretische Psychologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Meer over de auteursProfessioneel inzetten van ervaringsdesk
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789024401451Samenvatting
Met 'Professioneel inzetten van ervaringsdeskundigheid' willen de auteurs informatie, inspiratie en inzicht geven over de ontwikkeling en implementatie van ervaringsdeskundigheid op het gebied van zorg en welzijn. Zij behandelen hierbij zowel het individuele niveau als het team- en organisatieniveau.
Ervaringsdeskundigen gebruiken hun eigen ervaringen met bijvoorbeeld beperking en uitsluiting bij de begeleiding en belangenbehartiging van mensen in verglijkbare situaties. Zij doen dat op verschillende manieren in verschillende functies en rollen. Hierbij gebruiken zij niet alleen hun eigen ervaringen, maar ook die van anderen. Ervaringskennis heeft daarom een individueel én collectief aspect.
De auteurs van dit boek deden een actie-onderzoek met vijf grote zorgorganisaties waarbij ruimte werd gegeven aan zorgprofessionals om ervaringsdeskundigheid te ontwikkelen en in te zetten. Dit boek beschrijft wat er vervolgens gebeurde. Welke innerlijke processen doen zich voor, hoe reageren cliënten en collega’s en welk beleid steunt of remt? Het boek is levendig opgemaakt met tekeningen, foto’s, verhalen, tips & trucs en opdrachten voor de praktijk en het onderwijs.
Dit boek is bruikbaar voor iedereen die vindt dat ervaringskennis en -deskundigheid waardevol zijn en goed benut moeten worden. Het is daarom geschikt voor zowel het hoger (beroeps) onderwijs als voor de beroepspraktijk.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1.1 Inleiding 9
1.2 Participatief actieonderzoek naar zorgprofessionals met ervaringskennis 11
1.3 Doel en opzet van het boek 15
1.4 Deelnemende organisaties en andere betrokkenen 17
1.5 Conclusies van het onderzoeksproject RAAK!Ervaringsdeskundigheid 21
2 Achtergronden ervaringsdeskundigheid en begrippen in het actieonderzoek 25
2.1 Wat is ervaringsdeskundigheid? 25
2.2 Herstel en herstelondersteunende zorg 35
2.3 Culturele codes, stigma en destigmatisering 42
2.4 Werken met PEPER en kunstzinnige expressie 45
2.5 Het onderzoek 48
2.6 Vragen en opdrachten 53
3 Het potentieel aan ervaringsdeskundigheid in zorgorganisaties 57
3.1 Survey-onderzoek 58
3.2 Focusgroepen en interviews met cliënten 66
3.3 Algemene conclusie en reflectie 73
3.4 Vragen en opdrachten 74
4 Het toepassen van ervaringsdeskundigheid 77
4.1 Specifieke bijdrage van zorgprofessionals met ervaringsdeskundigheid 79
4.2 Ervaringsdeskundigheid is méér dan zelfonthulling 81
4.3 Wat doen zorgprofessionals met ervaringsdeskundigheid? 89
4.4 Dilemma’s en spanningen, kansen 97
4.5 Vragen en opdrachten 101
Intermezzo I Voelsprieten 103
5 Positiebepaling en bewegingen met collega’s 109
5.1 Hoe reageren collega’s als zorgprofessionals ervaringsdeskundigheid gaan inzetten? 109
5.2 Het verhaal van Marjolein: ‘Collega’s wilden het niet van me weten’ 111
5.3 Het verhaal van Arjen: van wie is de term ‘ervaringsdeskundigheid’? 117
5.4 Het verhaal van Marianne en Jan Willem: omgedraaide posities 120
5.5 De voelsprieten van Robert: een ontwikkeling tot ZME 123
5.6 Vrije vogels: geestelijk verzorgers Lydi en Leonard 125
5.7 Slot 127
5.8 Vragen en opdrachten 130
Intermezzo II Het verhaal in bollen en vierkanten 132
6 Een persoonlijk-professioneel proces 151
6.1 Persoonlijk en professioneel gaan samen op 152
6.2 Wat maakt het leerproces lastig? 154
6.3 Wat levert het op? 167
6.4 Wat motiveert en ondersteunt het leerproces? 172
6.5 Reflectie op het persoonlijk-professioneel proces 176
6.6 Vragen en opdrachten 179
Intermezzo III Pronkbonen 180
7 Wat vinden cliënten ervan? 185
7.1 Aanpak en werkwijze interviews met cliënten 186
7.2 Bijdrage van zorgprofessionals met ervaringsdeskundigheid 187
7.3 Bedenkingen en kritische kanttekeningen 201
7.4 Wensen voor de positionering van ervaringsdeskundigheid 203
7.5 Conclusies 208
7.6 Vragen en opdrachten 211
8 Beleid en positionering ervaringsdeskundigheid 213
8.1 Inleiding 214
8.2 Beginnen met een visie 215
8.3 Van visie naar beleid 220
8.4 Implementatie 233
8.5 Rol middenmanagement 239
8.6 Rol regiebehandelaren 240
8.7 Slot 243
8.8 Vragen en opdrachten 244
Literatuur 247
Woord van dank 253
Over de auteurs 255
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan