Lees verder
Ardiënne Verhoeven (1967) is oprichter en eigenaar van Workwonders. Workwonders is gespecialiseerd in recruitment en onboarding. Eerder schreef ze de succesvolle boeken Recruitment en Onboarding, blijvend succes van nieuwe medewerkers. Ardiënne werkte voor grote organisaties als KPN, Unilever, Océ en NXP, maar ook voor notfor- profitorganisaties in de zorg en bij de overheid.
Meer over Ardiënne VerhoevenOnboarding
Blijvend succes van nieuwe medewerkers
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789024403486Samenvatting
Organisaties zijn gebaat bij nieuwe medewerkers die snel operationeel zijn, die gemotiveerd zijn en zich verbinden aan de organisatie.
Effectieve onboarding vertaalt de organisatiedoelen naar doelen voor werknemers. Dit zorgt ervoor dat nieuwkomers sneller hun netwerk opbouwen en beter weten wat er van hen wordt verwacht. Ze voelen zich betrokken en komen tot goede prestaties.
Dit boek geeft iedereen die een nieuwe medewerker in zijn organisatie of team krijgt handvatten voor onboarding. Het gaat in op de belangrijkste concepten om nieuwkomers succesvol aan boord te krijgen en te behouden voor de organisatie.
Slidin’book. Lees, kijk, leer. Meer!
Als professional wil je op een efficiënte manier relevante vakkennis opdoen. In dit boek krijg je via bondige slides een snel beeld van het onderwerp. En kun je daarnaast doorlezen wanneer je meer inhoudelijke diepgang zoekt. Of je leest en versnelt door het bekijken van de slides.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Ardiënne Verhoeven
Inhoudsopgave
1. Inleiding op onboarding
1.1 Wat is onboarding?
1.2 Drijfveren vanuit het perspectief van de organisatie
1.3 Drijfveren vanuit het perspectief van de nieuwe medewerker
2. Management van verwachtingen
2.1 Onderzoek naar verwachtingen
2.2 Het psychologisch contract
Case &Samhoud Consultancy: over en weer
3. Support door de organisatie
3.1 Leren kennen van cultuur
Organisatiecultuur in de praktijk
3.2 Netwerken bouwen
Wat is een goed netwerk?
3.3 Het actief ondersteunen van een (loop)baan
3.4 Leren kennen van regels en procedures
Case ING: in honderd dagen oranje
4. Voorwaarden voor goede onboarding
4.1 Het geven en krijgen van feedback
4.2 Werken vanuit verbinding
5. Implementatie
5.1 Onboarding organiseren
5.2 Strategisch onboardingsplan
5.3 Individueel onboardingsplan
Case Ahold: doelgroepgerichte onboarding
Bijlage 1: Evaluatie onboarding
Bijlage 2: Gespreksleidraad cultuur
Literatuurlijst
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan