

Kees Benschop studeerde economie en culturele antropologie. Hij werkte als consultant voor ontwikkelingsprojecten en als field officer voor UNHCR, waarna hij het onderwijs in ging.
Meer over Kees BenschopMarketing: de harde cijfers
Paperback Nederlands 2017 2e druk 9789024405718Samenvatting
Startpunt bij marketing is zicht op de markt van jouw bedrijf én op je (marketing)budget. Maar hoe krijg je zicht op die cijfers? Hoe budgeteer je voor marketing en communicatie? En hoe maak je eigenlijk een begroting en een balans? Het staat allemaal uitgelegd in Marketing: de harde cijfers.
'Marketing: de harde cijfers' bereidt uw studenten voor op de examenstof van de SPL/ECABO toetsmatrijs Financiën, begroten en budgetteren. Het boek is speciaal geschreven voor het kwalificatiedossier Marketing, communicatie en evenementen. Hierdoor werd het mogelijk om dit cijfermatige boek in een marketingcontext te plaatsen.
Marketing: de harde cijfers is een van de 7 compacte delen van de Pitchserie. Dit is een serie marketing- en communicatieboeken met twee doelen. Allereerst zijn de boeken onmisbaar studiemateriaal voor het mbo-diploma Medewerker marketing en communicatie. Na het behalen van dit diploma vormen deze boeken bovendien een stevige basis voor de weg naar het Nima A-diploma.
Uniek aan dit boek
- Een praktisch en overzichtelijk gestructureerd studieboek waarin informatie wordt afgewisseld met vragen en opdrachten.
- De student kan stapsgewijs de materie tot zich nemen.
- No-nonsense vormgeving met een rustige bladspiegel en niet te lange alinea’s.
- De enige ‘moeilijke’ woorden zijn de begrippen waar de beroepsbeoefenaar mee moet werken en die uw student dus moet kennen.
- U als docent kunt gebruikmaken van handleidingen, uitwerkingen en Powerpointpresentaties per hoofdstuk. Deze presentaties kunt u ook gebruiken als handout of kernachtige samenvatting.
- Pitch is geschikt voor zelfstandig werken én voor afwisselend zelfstandig en klassikaal werken.
Extra materiaal
Bij het boek hoort de online oefen- en toetsportal PracticX. In deze portal vindt uw student oefeningen, cases en aanvullende opdrachten. De oefeningen per hoofdstuk bestaan uit open en gesloten vragen. Hierop krijgt de student direct feedback. Daarnaast kan de student zich met oefententamens voorbereiden op de theorietentamens van SPL/ECABO. Ook op deze oefententamens krijgt de student meteen feedback.
Doelgroep
Mbo-studenten niveau 4. Bedoeld voor studenten in commerciële opleidingen zoals Economie, Marketing, Communicatie en Evenementen.
Trefwoorden
marketing financieel management budgetteren marktaandeel mbo-onderwijs kostprijsberekening begroting communicatie balans resultatenrekening kosten solvabiliteit liquiditeit klantwaarde verkoopprijs variabele kosten indirecte kosten directe kosten constante kosten communicatiebudget werkkapitaal marketingbudget distributieratio's liquiditeitsbegroting quick ratio relatief marktaandeel commerciële kostprijs integrale kostprijs differentiële kostprijs verkoopacties
Trefwoorden
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Wat gaat dat kosten?
3. Kosten terugverdienen
4. Budgetteren voor marketing
5. Bezit, schuld en resultaten
6. Budgetteren voor communicatie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan