Het begeleiden van effectieve leerprocessen
Over interventiekunde, de waarde van weerstand en de Interventiekaart als wegwijzer
Paperback Nederlands 2003 1e druk 9789024416554Samenvatting
Dit boek geeft uitgangspunten en concrete suggesties voor het begeleiden van effectieve leerprocessen. Met dit boek kunnen begeleiders ervoor zorgdragen dat leertrajecten effectief zijn. Het model dat in het boek gepresenteerd wordt, de Interventiekaart, is toepasbaar als diagnose- en adviesmodel bij de ontwikkeling van effectieve leertrajecten. De Interventiekaart is ook te gebruiken als begeleidingsmodel tijdens leertrajecten en als richtingaanwijzer wanneer leertrajecten lijken te stagneren. Het boek sluit af met een beschouwing van begeleiding van leerprocessen als weg naar permanente educatie. 'Het begeleiden van effectieve leerprocessen' is een praktisch boek voor professionele begeleiders zoals opleiders, coaches, trainers, organisatie-adviseurs en personeelsfunctionarissen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1.1 Inleiding
1.2 Effectief en creatief leren veranderen
1.3 Leren veranderen en aannames
1.4 Leren veranderen en niveaus van leren
1.5 Leren veranderen en het coachen van leerprocessen
1.6 Leren veranderen en interactie als locatie van verandering
1.7 Leren veranderen en de interventiekundige als instrument
2. De Interventiekaart
2.1 Elementen van leertrajecten
2.2 Interventiekaart en toepassingsgebieden
2.2.1 De Interventiekaart als diagnose- en adviesmodel
2.2.2 De Interventiekaart als begeleidingsmodel
3. Soorten interventies
3.1 Inleiding
3.2 Soorten interventies
3.3 De waarde van procesinterventies
3.3.1 Het belang van procesinterventies in relatie tot het werken met De Interventiekaart
3.3.2 Soorten procesinterventies
3.3.3 Voorbeelden van procesinterventies
4. Dialoog en gewoontepatronen
4.1 Inleiding
4.1.1 Zelfsturing en samenwerking en de dialoog als instrument
4.1.2 Dialoog en effectief gedrag
4.1.3 Dialoog en niet-effectief gedrag
4.1.4De Interventiekaart en het bevorderen van dialoog
4.2 De invloed van gewoontepatronen op het leerproces
4.2.1 Gewoontepatronen: wat verstaan we daaronder en hoe ontstaan ze?
4.2.2 Hoe ontstaan verstarringen en de interactiedynamiek
4.2.3 Op welke elementen in de interactie kan de interventiekundige zijn (proces)interventies richten?
4.2.4 Hoe kan de interventiekundige bijdragen aan het (laten) doorbreken van belemmerende gewoontepatronen?
5. Leren te leren: het nooit eindigende verhaal.
5.1 Enkele vragen het antwoorden
5.2 De kunst van het interveniëren
5.3 Leren te leren en het niet-effectieve gedrag van interventiekundigen
5.4 Lastige momenten: De Interventiekaart als wegwijzer en als zelfhulpinstrument
5.5 Lastige momenten als leermomenten
5.6Lastige momenten als transformatiekansen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan