Harrie van Leeuwen is opgeleid tot kinder- en jeugdpsychiater, kinder- en jeugdpsychotherapeut en gezinstherapeut. Hij was opleider kinder- en jeugdpsychiatrie en doceerde psychopathologie en neuropedagogiek.
Meer over de auteursVakbekwaam redeneren in de jeugdhulp
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789024443321Samenvatting
Vakbekwaam redeneren vergroot de kans dat hulp ‘in één keer raak’ is, waardoor onnodige doorverwijzingen worden voorkomen en doelgericht werken op basis van goede argumentatie wordt gefaciliteerd.
De auteurs van Vakbekwaam redeneren in de jeugdhulp kijken kritisch naar de beroepsuitoefening in de jeugdhulp en breken een lans voor een onderbelicht aspect: vakbekwaam redeneren.
Vakbekwaam redeneren is het redeneerproces vanaf het moment van aanmelding tot en met het evalueren en afsluiten van de verleende jeugdhulp. Aan de hand van zeven factoren lichten de auteurs het vakbekwame redeneer‑ en besluitvormingsproces stapsgewijs toe. In het eerste deel worden de basisingrediënten beschreven, in het tweede deel staat de praktische uitwerking centraal.
Het in dit boek aangereikte zevenfactorenformat is disciplineoverstijgend en draagt bij aan de verdere professionalisering van de jeugdhulp. Het boek helpt professionals om samen met jeugdigen en hun opvoeders een gedeelde analyse te maken als basis voor onderbouwde besluitvorming over de benodigde hulp. Ook is het een pleidooi voor de inzet van een verklaringsmodel bij het werken in teams. Alleen met een gezamenlijk denkkader is geïntegreerde jeugdhulp bereikbaar.
Harrie van Leeuwen, kinder‑ en jeugdpsychiater (niet praktiserend), en Marca Geeraets, gezondheidszorgpsycholoog, werken bij Bureau PEERS. Zij houden zich bezig met strategische methodiekontwikkeling en opleiding voor professionals en hun leidinggevenden in de jeugdhulp.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Marca Geeraets
Inhoudsopgave
1 Redeneren in de jeugdhulp
1.1 Het werkveld: jeugdzorg, jeugdhulp, jeugd-ggz?
1.2 Bekwaam redeneren is vakspecifiek
1.3 Hoe vakbekwaam redeneren in beeld kwam
1.4 De Dual Process Theory
1.5 Drie typen oorzaak-gevolgredeneringen
1.6 Wat moet vakbekwaam redeneren opleveren?
1.7 Samenvatting
2 Vakbekwaam redeneren gedurende de hulpverleningscyclus
2.1 De hulpverleningscyclus
2.2 Fouten in besluitvorming door bias en redeneerfouten
2.3 Samenvatting
3 De vraagverheldering
3.1 Klachteninventarisatie: aandachtspunten en valkuilen
3.2 Probleemverkenning: taxatie van aard, beloop, omvang, ernst en gevolgschade van de problemen
3.3 Patroonherkenning, classificatie en labels
3.4 Normatieve verwachtingen
3.5 Prioritering van problemen
3.6 Probleemformulering in perspectief
3.7 Samenvatting
4 Een model voor de verklarende analyse
4.1 De transactionele ontwikkelingsvisie
4.2 De zeven factoren van het verklaringsmodel
4.3 De zeven factoren in een model
4.4 Kwaliteitscriteria voor de verklarende analyse: vest
4.5 Bias en redeneerfouten
4.6 Samenvatting
5 Aan de slag met de verklarende analyse
5.1 Factor 1: Problematiek
5.2 Factor 2: Normatieve verwachtingen
5.3 Factor 3: Persoonlijke vaardigheden in het dagelijks functioneren
5.4 Factor 4: Stressoren in de omgeving
5.5 Factor 5: Kwetsbaarheid van de persoon
5.6 Factor 6: Steun in de omgeving
5.7 Factor 7: Kracht van de persoon
5.8 Het eindresultaat: de verklarende analyse
5.9 Bespreking van de verklarende analyse met de jeugdige en ouders
5.10 Samenvatting
6 Redeneren over een problematische of tekortschietende opvoeding
6.1 Psychologische basisbehoeften van kinderen
6.2 Vraagverheldering bij problematisch of tekortschietend opvoederschap
6.3 De verklarende analyse bij problematisch of tekortschietend opvoederschap
6.4 Bias en redeneerfouten
6.5 Samenvatting
7 Redeneren over gezinsproblemen
7.1 Vraagverheldering bij gezinnen met meervoudige problematiek op meerdere levensdomeinen
7.2 De verklarende analyse bij gezinnen
7.3 Bias en redeneerfouten
7.4 Samenvatting
8 Doelen opstellen
8.1 Het perspectief op lange termijn
8.2 Hoofddoelen: concrete langetermijndoelen
8.3 Werkdoelen: concrete kortetermijndoelen
8.4 Samenvatting
9 Interventie(s) kiezen
9.1 Empirisch ondersteund werken
9.2 Prioritering
9.3 Interventies selecteren: zeven opties
9.4 Plan van aanpak Milan en ouders en opvoeders
9.5 Samenvatting
10 Vakbekwaam redeneren in multidisciplinaire teams
10.1 Signalen dat teams haperen
10.2 Normatieve verwachtingen ten aanzien van het multidisciplinaire team
10.3 Vaardigheden van het team
10.4 Omgevingsstressoren
10.5 Kwetsbaarheden van het team
10.6 Steun voor het team
10.7 Kracht van het team
10.8 Samenvatting
Literatuur
Register
Auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan