Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer en informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Informatief / professioneel
  • Jeugd
  • Juridisch
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Attenderingen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Lopende abonnementen
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Online magazine
  • Online Magazine
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Marketing Positioneren
Positioneren
Positioneren
Rik Riezebos

Dr. Rik Riezebos (1960) is algemeen directeur van EURIB/European Institute for Brand management en managing consultant van Brand Capital.

Meer over de auteurs
Rik Riezebos, Jaap van der Grinten

Positioneren

stappenplan voor een scherpe positionering

Paperback Nederlands 2022 9789024444984
5 beoordelingen
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 870Hoogste positie: 15
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
37,50
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

In onze multimediale samenleving, waar de social media nogal eens de boventoon voeren, is beeldvorming steeds belangrijker. Of het nu gaat om een product, dienst of de organisatie als geheel, het is cruciaal dat je als bedrijf proactief sturing geeft aan die beeldvorming. Positioneren is daartoe de marketingtechniek bij uitstek. Dit boek deelt bewezen methoden en de laatste inzichten waarmee je als (toekomstige) manager op een kritische en constructieve wijze met je merk aan de slag kunt.

Deze methode is een stapsgewijze en beproefde aanpak voor het toepassen van positioneren als marketingtechniek. Positioneren is geschreven vanuit het perspectief van de manager, waardoor de student de opgedane kennis direct in de praktijk kan brengen. De methode focust op de inside-out route van positioneren en op categorisatie in plaats van differentiatie en gaat uit van het idee dat een positionering niet zozeer door communicatie maar veel eerder door manifestatie tot leven moet komen.

Nieuw
Deze vijfde herziene druk is volledig geüpdatet en bevat nieuwe, geactualiseerde voorbeelden en cases en beschrijft de laatste inzichten over brand building.

Inclusief website met o.a. het online boek
Op de bijbehorende website vinden studenten naast het online boek ook oefenopgaven en achtergrondinformatie.

Kenmerken
Het praktische stappenplan is een beproefde methode die in de afgelopen jaren al door veel organisaties is omarmd. Het voert je in vijf gestructureerde, praktische stappen naar een scherpe positionering.

Doelgroep
Dit boek is in de eerste plaats bedoeld voor studenten CE, communicatie en creative business/media maar is even interessant voor managers, marketeers en communicatieprofessionals.

Specificaties

ISBN13:9789024444984
Trefwoorden:marketing, positionering, positioneren
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:260
Uitgever:Boom
Druk:5
Verschijningsdatum:9-3-2022
Hoofdrubriek:Marketing
ISSN:
Serie:Merk, Reputatie & Design

Expertrecensies (2)

Positioneren
Bert Peene | 3 maart 2009
Merkmanagement of, meer sexy geformuleerd, brandmanagement, is een van de onderwerpen die zich al jaren in een toenemende belangstelling mogen verheugen. Er verschijnen momenteel tientallen publicaties op dit gebied. Er verschijnt echter een stuk minder 'ambachtelijke literatuur' over merken. Daarmee bedoel ik boeken waarin je kunt lezen hoe je een merk bouwt of, allereerst, positioneert. 'Positioneren' van Rik Riezebos en Jaap van der Grinten vult deze leemte.
Lees verder
Positioneren
Eric van Arendonk | 13 februari 2009
De eerste kwalificatie die me te binnenschoot toen ik het boek uit had, was; 'een goed handzaam no-nonsense boek met een degelijke inhoud.' Eindelijk eens een boek zonder eindeloze herhalingen of lappen tekst waarvan je het gevoel hebt: 'dat had ook een stuk korter gekund'. Nee, to-the-point en klare taal. Het boek 'Positioneren' geeft op structurele wijze handreikingen om te komen tot datgene waar menig marketeer het meest moeite mee heeft, namelijk keuzes maken. Rik Riezebos en Jaap van der Grinten beschrijven de materie heel toegankelijk en het geheel wordt gecompleteerd met herkenbare voorbeelden.
Lees verder

Lezersrecensies

4.2 van de 5
5 stemmen
2
2
1
0
0
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Rik Riezebos

Dr. Rik Riezebos (1960) is algemeen directeur van EURIB/European Institute for Brand management en managing consultant van Brand Capital. Hij studeerde economische psychologie aan de Universiteit van Tilburg en volgde daarna het ‘Phd. progam in general management’ aan de faculteit RSM/Erasmus Universiteit. Vervolgens was hij aan deze faculteit verbonden als universitair (hoofd)docent Marketingcommunicatie en Merkenbeleid (1991-2001). Daarnaast was hij als directeur strategie parttime verbonden aan TBWA/ARA Communicatieadviesbureau te Rotterdam (1998-2001). Rik Riezebos is auteur van het standaardwerk Merkenmanagement (1996, 2002), waarvan ook een Engelse (2003) en een Chinese (2004) editie zijn verschenen. Hij is co-auteur van Verzamelde Merken (2004), een etymologisch merk-woordenboek.

Andere boeken door Rik Riezebos

Bekijk alle boeken

Over Jaap van der Grinten

Jaap van der Grinten is werkzaam aan de INHOLLAND School of Communication & Media in Rotterdam. Daarnaast is hij als onderzoeker verbonden aan het Centre of Applied Research in Brand-, Reputation- and Designmanagement, een lectoraat van INHOLLAND. Jaap van der Grinten is onder andere auteur van 'Mind the Gap - stappenplan identiteit en imago' (2004).

Andere boeken door Jaap van der Grinten

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

1 Inleiding 9
1.1 Waarom positioneren? 9
1.2 Van product, dienst en organisatie naar merk 15
1.3 Wat is positioneren? 23
1.4 Stappenplan 25

2 Organisatie-identiteit (stap 1) 29
2.1 Inleiding 29
2.2 Historie 32
2.3 Bedrijfsoriëntatie 34
2.4 Visie & missie 42
2.5 Kerncompetenties 47
2.6 Organisatiecultuur 53
2.7 Organisatiewaarden 58
2.8 Merkgerichtheid 61

3 Merkarchitectuur (stap 2) 65
3.1 Drie onderwerpen van merkarchitectuur 66
3.2 Merknaamstrategie 67
3.3 Merkenportfolio 80
3.4 Subbranding 89
3.5 Conclusies merkarchitectuur 91

Checklist 1 Samenvatting interne analyse 93

4 Analyse van de doelgroep (stap 3) 97
4.1 Breinmanagement 98
4.1.1 Relatie merk – product-/dienstcategorie 100
4.1.2 Relatie merk – attributen 105
4.1.3 Relatie merk – waarden 108
4.2 Betekenisstructuuranalyse 111
4.2.1 Doelgroepkeuze 112
4.2.2 Betekenisladders 114
4.2.3 Laddering 116
4.3 Een betekenisladder kiezen 124
4.4 Conclusies analyse van de doelgroep 131

5 Analyse van concurrenten (stap 4) 133
5.1 Concurrenten identificeren en kiezen 134
5.2 Positioneringsgrondslagen 140
5.3 Marktverkenning in termen van positioneringen 149

Checklist 2 Samenvatting externe analyse 169

6 Het kiezen van een positionering (stap 5) 173
6.1 Op naar een (nieuwe) positionering 173
6.2 Het uitwerken van een ‘brand positioning sheet’ (BPS) 176
6.3 Profileren 183
6.3.1 Manifestatie 183
6.3.2 Communicatie 187
6.3.3 Visualisatie 197
6.4 Slotoverwegingen 200

Bijlage 1 Brand Key-model 201
Bijlage 2 Hoe stel je een goede visie & missie op? 207
Bijlage 3 Waardenlijsten 213
Bijlage 4 Voorbeeld van een laddering-interview 219
Bijlage 5 Archetypen 225

Noten 231
Literatuur 239
Trefwoordenregister 245
Merkregister 251
Over de auteurs 257

Aanbevolen live events...

donderdag 25-05-2023

Regels en de ruimte

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Metasystems
    Nils van Dam
    Metasystems
    € 29,95
  • Scenarioplanning in de praktijk
    Michiel de Vries
    Scenarioplanning in de praktijk
    € 15,99
  • Zet je (online) marketing op zijn kop!
    Rick Zuidbroek
    Zet je (online) marketing op zijn kop!
    € 15,00
  • AI in marketing
    Charida Dorder
    AI in marketing
    € 27,99
  • Sterk digitaal merk
    Ingmar de Lange
    Sterk digitaal merk
    € 36,99
  • The offer you can’t refuse
    Steven Van Belleghem
    The offer you can’t refuse
    € 29,99

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2023 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Positioneren

        Positioneren
        Rik Riezebos , Jaap van der Grinten
        /