Barend Last begon als leerkracht in het basisonderwijs, waar zijn passie voor onderwijsinnovatie ontstond. Later werkte hij onder meer als docent, manager en onderwijsmaker in verschillende lagen van het onderwijs. De afgelopen jaren was hij als onderwijskundig adviseur verbonden aan de Universiteit van Maastricht, waar hij zich bezighield met de implementatie van blended learning.
Meer over Barend LastBlended learning in de praktijk
Modellen, strategieën, voorbeelden en andere handvatten
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789024448197Samenvatting
Bij blended learning streef je naar een optimale leerervaring, zowel on- als offline. Daarbij is samenhang tussen leeruitkomsten, activiteiten en toetsing cruciaal. Er is hiervoor echter geen 'one-size-fits-all' benadering, de aanpak verschilt per docent en hangt af van de doelgroep en context. In potentie kan blended learning de onderwijspraktijk veranderen, resulterend in activerend, authentiek, flexibel en studentgericht onderwijs.
Dit boek is een vervolg op het succesvolle 'Blended learning en onderwijsontwerp' en helpt je bij het vinden van de juiste blend voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk. Je vindt antwoorden op vragen als: Hoe richt je een rijke leeromgeving in? Wat zijn strategieën om studenten te motiveren – ook op afstand? Hoe zorg je ervoor dat studenten ook echt aan de slag gaan? En hoe zet je toetsing in als leerstrategie? Het boek biedt veel inspirerende voorbeelden en concrete handvatten voor het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van blended learning in de praktijk.
Lezers over de eerder verschenen 'Blended learning en onderwijsontwerp':
Elke docent, ongeacht of die nu “iets” wil met blended learning, zou gebruik moet maken van de stapsgewijze aanpak van onderwijsontwerp, zoals Barend Last en Stefan Jongen beschreven hebben. - Nynke Bos, Lector Teaching, Learning & Technology bij InHolland
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel I Blended learning 19
1 Het wat en waarom van blended learning 21
1.1 Definitie 21
1.2 Gerelateerde concepten 23
1.3 Misvattingen 24
1.4 Doelen 26
1.5 Functies van onderwijs 27
2 De (veranderende) rol van de docent 31
2.1 Het schaap met de vijf poten 31
2.2 Omgaan met de meervoudige docentrol 33
3 Beginnen met blended learning 37
3.1 Drie impactniveaus 37
3.2 De lage-impact blend 38
3.3 De medium-impact blend 40
3.4 De hoge-impact blend 41
3.5 Kies je vertrekpunt 42
3.6 Ondersteuning en professionalisering 44
4 Modellen van blended learning 47
4.1 Categorisering van modellen 47
4.2 Rotatiemodellen 48
4.3 Flexibel model 55
4.4 Zelf-blendmodel (HyFlex) 56
4.5 Verrijkt model 57
Deel II De studentgerichte leerreis 61
5 Samenhang creëren 63
5.1 Constructieve afstemming 63
5.2 Te veel aandacht voor constructieve afstemmingbestaat niet 65
6 Structuur en vorm 73
6.1 Ontwerp op een canvas 73
6.2 Structuur 74
6.3 Vorm 78
7 De grote lijnen uitwerken 89
7.1 Keep it simple 89
7.2 Activiteiten gericht op leren 89
7.3 Activiteiten gericht op toetsing 92
7.4 Voorbeelden 94
8 Activiteiten concretiseren 105
8.1 Hulpvragen 105
8.2 Een bijeenkomst faciliteren 108
8.3 Innoveren met technologie 110
8.4 Studielast en normen 112
Deel III Blended learning ondersteunen 117
9 Studentkenmerken 119
9.1 Generatiedenken is onzin 119
9.2 Studentkenmerken en de onderwijspraktijk 120
10 Motivatie 133
10.1 Wat is motivatie? 133
10.2 Motivatie en blended learning 134
10.3 Autonomie 136
10.4 Competentie 140
10.5 Verbondenheid 148
10.6 Een voorbeeld in de blend 154
11 Zelfregulatie 159
11.1 Wat is zelfregulatie? 159
11.2 Zelfregulatie ondersteunen in het ontwerp 160
11.3 Zelfregulatie ondersteunen in de uitvoering 161
11.4 Voorbereidingsfase 162
11.5 Uitvoeringsfase 165
11.6 Zelfreflectiefase 167
11.7 Een voorbeeld in de blend 168
12 Leerstrategieën 173
12.1 Wat zijn effectieve leerstrategieën? 173
12.2 Directe ondersteuning 174
12.3 Indirecte ondersteuning 175
13 Digitale geletterdheid 187
13.1 Wat is digitale geletterdheid? 187
13.2 Instrumentele vaardigheden en creatie 188
13.3 Omgaan met informatie 190
13.4 Communicatie en samenwerken 193
13.5 Veiligheid en welzijn 194
13.6 Ethische houdingsaspecten 195
14 Resterende aandachtspunten 199
14.1 Socialisatie en subjectificatie 199
14.2 Differentiatie 202
14.3 Feedback 204
Deel IV De leeromgeving inrichten 209
15 De fysieke leeromgeving 211
15.1 Wat is de leeromgeving? 211
15.2 Het gebouw als leeromgeving 212
15.3 De onderwijsruimte als leeromgeving 215
15.4 Typen onderwijsruimtes en voorbeelden 220
15.5 Plannen en roosteren 223
16 De digitale leeromgeving 229
16.1 Wat is de digitale leeromgeving? 229
16.2 Van ontwerp naar inrichting 230
16.3 Inrichting en gebruik van het LMS 231
16.4 Leermaterialen maken met authoring software 240
16.5 Tools voor werkvormen 242
Deel V Kwaliteit 245
17 Evalueren 247
17.1 Wat is evaluatie? 247
17.2 Evalueren voorafgaand het onderwijs 250
17.3 Evalueren tijdens het onderwijs 252
17.4 Evalueren na afloop van het onderwijs 254
17.5 Verbeteren van respons en feedback 258
Tot slot 263
Bijlage 1: Zelfscan ontwerpbenadering 265
Bijlage 2: Checklist professionalisering en ondersteuning 266
Bijlage 3: Beslisboom modellen 267
Bijlage 4: Vragenlijst basisbehoeften 268
Bijlage 5: Instrument zelfregulatie 269
Bijlage 6: Checklist multimedia 273Register 275
Literatuur 277
Over de auteur 285
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan