Maarten Boudry (1984) is wetenschapsfilosoof en is verbonden aan de UGent. Hij werkte in New York en Wenen. Zijn spraakmakende opiniestukken verschenen in De Standaard, De Morgen, Filosofie Magazine, The New York Times (The Stone), Trouw en de Volkskrant.
Meer over Maarten BoudryWaarom ons klimaat niet naar de knoppen gaat
(Als we het hoofd koel houden)
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789044649871Samenvatting
Precies een halve eeuw geleden voorspelden onheilsprofeten dat de mensheid afstevende op een catastrofe: uitputting van grondstoffen, milieuvervuiling, bevolkingsexplosie, gat in de ozonlaag. Stop de groei, klonk het overal, of de boel ontploft. Maar waarom kregen deze doemdenkers dan ongelijk? Hoe slaagden we erin om al die rampspoed af te wenden?
In zijn nieuwe boek legt filosoof en ‘verbeterlijke optimist’ Maarten Boudry uit hoe we de klimaatcrisis kunnen oplossen, zoals we ook eerdere ecologische rampen hebben afgewend. Fossiele brandstoffen maakten ons rijker en welvarender dan ooit tevoren, maar nu is het hoog tijd om ze vaarwel te zeggen. Dat kunnen we zeker, aldus Boudry, maar dan moeten we dringend uit een ander vaatje tappen.
Bij een uitdaging van zo’n grote omvang kunnen we ons niet de luxe van ideologische dogma’s en heilige huisjes veroorloven. We moeten het klimaatprobleem rationeel en pragmatisch aanpakken, we moeten groots en ambitieus denken, en we moeten vooral het hoofd koel houden. Als we daarin slagen, kunnen we er een prachtige eenentwintigste eeuw van maken.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Een vergeten ramp
Waarom ons klimaat opwarmt
Waarom we verslaafd zijn aan fossiele brandstoffen
Hoe we van fossiele brandstoffen af raken
Hoe we ecologische rampen afwenden
Groei zonder grenzen
Schone straten en nieuwe bezems
We moeten ons schrap zetten
Epiloog: hoogmoed en valse bescheidenheid
Noten
Meer lezen?
Woord van dank
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan