Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Storylistening

Organiseer de onderstroom en krijg medewerkers mee

Paperback Nederlands 2020 9789047013686
Voormalig top 100Totaal 41 dagen
Verkooppositie 1996Hoogste positie: 36
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Shortlist Managementboek van het Jaar 2021
Bekijk de genomineerden >

In 'Storylistening' geven Annet Scheringa en Simone Beemster antwoord op vragen waar veel organisaties mee worstelen. Vragen als: hoe krijgen we de beweging erin? Hoe krijgen we mensen mee? Verleiden, verontrustende cijfers presenteren, visies en veranderplannen rondmailen: het werkt niet. Luisteren naar onderstroomverhalen, storylistening, werkt wél. Maar die griezelige wereld vol ervaringen, belevingen en emoties laten nogal wat organisaties links liggen. Zonde, want ze leveren parels aan inzichten op.

Dit boek laat zien hoe je deze parels opduikt en de inzichten vertaalt naar interventies die werken. Acht verhalen van Nederlandse organisaties illustreren hoe zij succesvol een nieuwe visie realiseerden, de buitenwereld binnenhaalden, cultuurkenmerken veranderden of anders gingen werken dankzij onderstroomverhalen. Verdiepende theorie en heldere handvatten helpen je om met storylistening beweging in jouw organisatie te krijgen.

Scheringa en Beemster kennen de communicatie- en veranderpraktijk en de storytellingmethode vanbinnen en vanbuiten. Met ‘Storylistening’ gaan ze een stap verder en helpen ze organisaties om soepel in beweging te komen dankzij de kracht van onderstroomverhalen.

Specificaties

ISBN13:9789047013686
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:280
Druk:1
Verschijningsdatum:2-3-2020
ISSN:

Expertrecensies (2)

Storylistening - 'Een belangrijk boek'
Nico Jong | 12 mei 2020
Organisaties hebben altijd een bovenstroom en een onderstroom. Het zichtbare, tastbare topje van de ijsberg is de bovenstroom, vol rationele informatie, cijfers, jaarplannen, beleidsdocumenten en waarneembaar gedrag.
Lees verder
Storylistening - 'Een heldere oproep'
Henk Jan Kamsteeg | 11 maart 2020
Storylistening van Annet Scheringa en Simone Beemster schudde mij - hopelijk net op tijd - wakker. Aan storytelling alleen hebben we namelijk in het meenemen van onze medewerkers en klanten niet genoeg. Om een goed verhaal te kunnen vertellen, zullen we daarom eerst goede verhalen moeten ophalen. In dit boek leren wij hoe dit effectief te doen.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

nieuws
Managementboek van het Jaar 2021: De Shortlist
Pierre Pieterse 9 maart 2021 Namens de jury presenteert Managementboek de vijf genomineerde boeken voor Managementboek van het Jaar 2021. Vijf boeken die u echt gelezen moet hebben.
interview
Annet Scheringa: ‘Verhalen zijn data met een ziel’
Ronald Buitenhuis 14 april 2020 Echt verbinden doe je pas als je ook verhalen uit de onderstroom optekent. Daarbij geldt: wie wil vertellen, moet eerst leren luisteren. Dat heet Storylistening. Annet Scheringa en Simone Beemster schreven er een boek over. ‘In een echt verhaal zit emotie, drama en een wending.’

Over Annet Scheringa

Annet Scheringa is eigenaar van TheStoryConnection, expert in business storytelling ern co-auteur van Storytelling Handboek (2008), Storypower (2013) en Eerlijk verhaal... (2018). Veranderen zonder de verbinding met elkaar te verliezen - dat is haar betekenis voor organisaties.

Andere boeken door Annet Scheringa

Over Simone Beemster

Simone Beemster is eigenaar van Successtories. Jarenlang werkte ze als bedrijfsjournalist en hoofdredacteur, tot ze op het spoor van storytelling kwam. Luisteren is haar core business. Voor allerlei organisaties haalde ze al heel wat inzichten uit de onderstroom naar boven.

Andere boeken door Simone Beemster

Inhoudsopgave

DEEL I
Inleiding: Welkom in de wereld van de onderstroom 9
1. De onderstroom: De wereld waar we het liever niet over hebben 17
1.1 Ga je mee of niet? 17
1.2 Wat is onderstroom? 21
1.3 Wat is bovenstroom? 24
1.4 Het gaat om de verbinding 24
1.5 Onderstroom in soorten en maten 27
1.6 De onderstroom – waarom je niet zonder kunt 27

2. Verhalen als parels van de onderstroom 33
2.1 Homo significans – verhalen geven grip op een ingewikkelde wereld 34
2.2 Homo sapiens – verhalen helpen ons om informatie te onthouden 36
2.3 Homo socialis – verhalen verbinden ons 38
2.4 Storylistening is verhalen verzamelen 40

3. Van storytelling naar storylistening 41
3.1 De structuur van een verhaal 44
3.2 Moet een verhaal compleet zijn? 49
3.3 Hoe waar is een verhaal? 51
3.4 Wanneer werken verhalen? 53
Samenvatting – deel I in het kort 56

DEEL II
Inleiding: Storylistening in de praktijk 59
4. De basis van storylistening: Verhalen verzamelen 65
4.1 Introductie: De Fabriek 65
4.2 Het verhaal van Annelies: Waarom willen ze niet mee? 66
4.3 De inzichten uit dit voorbeeld 71
4.4 Zelf verhalen verzamelen 77
Dit hoofdstuk in het kort 96

5. Interne communicatie verbeteren met storylistening 97
5.1 Introductie: De gemeentelijke dienst 97
5.2 Het verhaal van Simone: Reiger en de rijst 98
5.3 De inzichten uit dit voorbeeld 106
5.4 Zelf een verhaal vormen en aan de slag met een verhalendialoog 110
Dit hoofdstuk in het kort 118

6. Medewerkers meekrijgen met een visieverhaal 119
6.1 Introductie: De zorgorganisatie 119
6.2 Het verhaal van Udo: Groeien van geluk 121
6.3 De inzichten uit dit voorbeeld 127
6.4 Zelf een visie- of veranderverhaal vormen 132
Dit hoofdstuk in het kort 148

7. Cultuurverandering vanuit de onderstroom 149
7.1 Introductie: Het Shared Service Center 149
7.2 Het verhaal van Annet: Professionals rouwen niet 150
7.3 De inzichten uit dit voorbeeld 158
7.4 Zelf aan de slag met cultuurverandering 167
Dit hoofdstuk in het kort 173

8. Iedereen aan boord met peer stories en zingevingsverhalen 175
8.1 Introductie: De jeugdgezondheidszorg 175
8.2 Het verhaal van Marjanne: Voorbeeldverhalen overtuigen 176
8.3 De inzichten uit dit voorbeeld 183
8.4 Zelf overtuigende onderstroomverhalen verzamelen 188
Dit hoofdstuk in het kort 196

9. Betekenis geven aan je missie 197
9.1 Introductie: Rabobank 197
9.2 Het verhaal van Camille: Een betere wereld maak je samen 198
9.3 De inzichten uit dit voorbeeld 205
9.4 Zelf betekenisgeving faciliteren 213
Dit hoofdstuk in het kort 222

10. De buitenwereld binnenhalen 223
10.1 Introductie: Gemeente Amsterdam 223
10.2 Het verhaal van Anne: Echte mensen 244
10.3 De inzichten uit dit voorbeeld 227
10.4 Zelf de buitenwereld binnenhalen 231
Dit hoofdstuk in het kort 236

11. Onderstroomverhalen uit de hele wereld en op sociale media 237
11.1 Introductie: De goededoelenorganisatie 237
11.2 Het verhaal van Indra: Ieder verhaal raak 238
11.3 De inzichten uit dit voorbeeld 244
11.4 Zelf onderstroomverhalen inzetten in je contentstrategie 251
Dit hoofdstuk in het kort 261

Epiloog: Aan het einde van de hypecycle 263
Onze verhalen 267
Verhalenregister 269
Literatuur 272
Noten 276

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Storylistening