Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Doen, durven of de waarheid?

Democratie in digitale tijden

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2020 9789048552986
Direct te downloaden

Samenvatting

Als je het nieuws en de sociale media van de laatste jaren mag geloven, staan democratieën wereldwijd onder druk door stromen van nepnieuws, alternatieve feiten en andere 'post truth'-perikelen. Waar iedereen in de beginjaren vol hoop was over het vrije woord en open gesprek op internet, is het enthousiasme inmiddels bekoeld.

In 'Doen, durven of de waarheid? Democratie in digitale tijden' leggen jonge wetenschappers uit wat we écht weten over politieke misinformatie op internet en sociale media. De Raad voor het Openbaar Bestuur en De Jonge Akademie van de KNAW hebben de handen ineengeslagen en jonge talenten uit verschillende disciplines uitgenodigd om verslag te doen van hoe het ervoor staat met waarheidsvinding in onze democratie.

Met een voorwoord van Robbert Dijkgraaf.

Specificaties

ISBN13:9789048552986
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:294
Druk:1
Verschijningsdatum:23-3-2020
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Inhoudsopgave

Voorwoord 7
Robbert Dijkgraaf
Inleiding: Waarheidsvinding in de democratie in digitale tijden 10
Jeroen de Ridder, Rens Vliegenthart en Jasper Zuure

I De veranderende context van waarheidsvinding in de democratie
1. Nederland in 1848: Een publiek debat als garantie tegen revolutie? 37
Niels Ottenheim en Geerten Waling
2. Consensusvorming en gedeelde waarheid in de verzuilde en ontzuilde samenleving 52
Caspar van den Berg
3. Het digitaal herontwerpen van de democratische rechtsstaat 71
Haye Hazenberg
4. Nieuwe uitdagingen voor de journalistiek in het tijdperk van nepnieuws 87
Loes Aaldering, Jana Laura Egelhofer en Sophie Lecheler
5. Debatlab: Vormgeven aan een nieuwe ruimte voor debat 104
Daniëlle Arets, Leon Heuts

II Het stimuleren van kritisch burgerschap
6. Nieuwsconsumptie en politieke betrokkenheid in een digitaal medialandschap 123
Sanne Kruikemeier
7. Jongeren, media en democratie: Wat adolescenten vinden en onderwijs kan bijdragen 136
Hessel Nieuwelink
8. Vaccineren tegen nepnieuws 151
Jon Roozenbeek en Sander van der Linden
9. Hoe taal kan helpen een onderscheid te maken tussen leugen en waarheid 167
Sophie van der Zee
10. Het gebruik van digitale stemhulpen: Wijzer stemmen, of alleen met meer zelfvertrouwen? 183
Bregje Holleman

III Beïnvloeding op digitale platforms
11. Algoritmische autoriteit en epistemische onrechtvaardigheid 201
Fleur Jongepier
12. Van mening veranderen op Twitter? Zwarte Piet als casus 219
Catarina Dutilh Novaes, Emily Sullivan, Thirza Lagewaard en Mark Alfano
13. Politici en nieuwe media: Posten voor eigen parochie? 239
Kristof Jacobs en Niels Spierings
14. Microtargeting: Hoe werkt het? 257
Tom Dobber
15. Microtargeting en de bescherming van de publieke sfeer 273
Tom van der Meer

Verantwoording 287
Over de auteurs 289

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Doen, durven of de waarheid?